IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

К. Павлова: Все повече българи пазаруват онлайн

Българските потребители на интернет предпочитат да се информират не от социални мрежи, а от медии и форуми

15:53 | 26.09.11 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Камелия Павлова, Снимка: Investor.bg</p>

Камелия Павлова, Снимка: Investor.bg

- Забелязвате ли в момента засилено усилие на брандовете да рекламират в социалните мрежи?

Да, смятам, че през последните шест месеца в България това е най-бързо растящият тренд  в социалните мрежи. Със сигурност марките предпочитат Facebook, единични са мащабните кампании, които са проведени в Twitter или набиращата популярност социална мрежа Foursquare, например.

Това най-вероятно се дължи на недостатъчната популярност на тези мрежи. Според проучването регистрации във Foursquare имат 1,4% от онлайн потребителите в България и най-вероятно това е причината марките да не предпочитат този канал. Докато Facebook се ползва от над 80% от интернет потребителите в страната.

Смятам, че наистина в България вече има много активни марки в онлайн пространството, които реализират мащабни интегрирани кампании. Важното обаче, преди да се започне тази комуникация, е правилно да се прецени дали аудиторията на тази марка е там и какъв да бъде подходът за комуникация. Това е акцентът на E-consumers Report, защото той анализира начина, по който потребителят взима решение в онлайн пространството. Не всички потребителски групи са еднакво активни в социалните мрежи и ако една марка не е направила достатъчно добро проучване, не се знае дали ще постигне заложените резултати.

- Забелязвате ли и друг вид комуникация на компаниите в България в социалните мрежи? През последния месец например станахме свидетели на кризисен пиар от страна на Nestle например във връзка с опасни бурканчета за детска храна?

Да, смятам, че колегите реагираха бързо във Facebook, още на същия ден. Всяка марка, която е инвестирала в комуникация във Facebook, със сигурност има солидна основа да постигне бързо резултат в такива кризисни моменти. Случаят показва и колко бързо може да серазпространи подобна новина. Доказва  се, че Facebook е едно много добро място за управление на кризи, ако марката има история в тази мрежа, а не влиза там само заради конкретния случай.

- Как се развива потреблението на другите социални мрежи, които са конкуренти на Facebook? Какви са очакванията ви за потребителите на Google+?

Google+ в момента е основният конкурент на Facebook. Похвално е, че за два месеца Facebook въведе доста нови функционалности, които да отговорят на Google+ в персонализирането на информацията и т. н. Прогнозата ми за Google+ е, че той засега се ползва от хора, които са професионално ангажирани в дигиталната среда. Google+ в България все още не е масов, но  има потенциал. Не смятам, че в страната ни марките ще се възползват от него до края на годината.

Там биха влезли само най-иноватините марки, защото там я няма тази масовост, за която споменахме, и която е причината да се ползва Facebook за сметка на Foursquare и Twitter до момента. Това е нова мрежа, която ще вдигне летвата, ще допринесе за развитието на този пазар и стане част от целия комуникационен микс, който марките трябва да използват в онлайн пространството.

- Прави впечатление липсата на сайтове за професионални препоръки в България. Как се запълва тази ниша?

Facebook все още не може да измести професионалните форуми. Тяхното ползване не се намалява за сметка на ползването на социални мрежи. Моите наблюдения са, че потребителите, които се интересуват от дадена сфера, се доверяват на специализираните форуми. Те са малко на брой, но са нишови и с добра история.

Последна актуализация: 18:49 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още