В началото на лятото излезе актуализираното проучване - E-Consumers Report Update, проведено от агенция All Channels | Interaction и агенция за маркетингови изследвания „Ноема“. То изследва онлайн потреблението в България в последните шест месеца. Какви са новите тенденции в тази област разказва Камелия Павлова, мениджър „Дигитални комуникации“ в All Channels | Interaction.
- Преди половин година All Channels | Interaction, заедно с агенцията за маркетингови проучвания „Ноема“, създаде E-Consumers Report - първото по рода си проучване за поведението и нагласите на българите в онлайн средата. Само шест месеца по-късно излезе и втората част E-Consumers Report Update. Защо се наложи толкова скоро да направите втори анализ?
Още със старта на първото проучване обсъждахме въпроса на какъв интервал от време да бъде актуализирано. На какъв период е необходимо бизнесът да получава такива данни и до каква степен се променя тази среда. Динамиката е доста голяма с оглед на това, че онлайн пространството се променя бързо, а с него заедно се променят и технологиите. Решихме, че първоначално шестмесечният период е най-подходящ с идеята, че в последствие ще преценим дали е необходимо да го увеличим или намалим.
Постарахме се методологията да бъде еднаква, за да може да има съпоставимост на данните и ако засечем някаква промяна да сме сигурни в нейното измерване. Тенденциите са различни и това, което е било много интересно през ноември, не е толкова интересно през юни. Мобилните технологиите и онлайн пазаруването излязоха на преден план.
- Какви са конкретните най-важни промени, които актуализираното проучване е установило?
Впечатление прави промяна в ползването на социалните мрежи. Има увеличение на употребата им като тук не визираме единствено Facebook, а и мрежите за видео споделяне. Интересно е, че има преразпределение на времето, което хората прекарват в социалните мрежи. Тази зависимост се вижда от въпроса „Колко често ползвате социални мрежи?“. Ако през ноември 55% от онлайн потребителите са отговаряли „Всеки ден“, то в момента те са с 20% по-малко, тоест честотата е намаляла. В същото време обаче имаме увеличение на броя регистрации на потребител в социалните мрежи с 30%.,
- Имате ли наблюдение за това какво точно потребителите правят в социалните мрежи?
Най-често българските потребители на социални мрежи разглеждат профили, различни страници и информация, която идва от други потребители и са по-малко склонни самите те да споделят. Интересно е, че хората предпочитат да разглеждат, да събират информация и след това да споделят.
Любопитен резултат е, че не Twitter е топ мрежата, която се ползва през телефон. Изследването показа, че през телефона потребителите в България предпочитат да разглеждат електронната си поща и да четат новини. В първото издание на изследването бе засегнат и начинът, по който потребителите реагират на посланията от марки.
Те твърдят, че получават повече информация за самия продукт и са склонни да участват в различни видове състезания (игри и конкурси). В социалните мрежи това се случва все по-често. Много от марките, които навлизат в социалните мрежи, предимно във Facebook, започват комуникацията си обикновено с промоции и българите са склонни да участват в нея.
- Споменахте, че потребителите използват Facebook предимно за набиране на информация. Това означава ли, че те ползват тази социална мрежа за четене на новини, или предпочитат и други източници?
Не. Конкретният въпрос, който сме задали в проучването гласи „Откъде се информирате най-добре“ и при двете издания се запази тенденцията, че новинарските сайтове и специализираните форуми са основните места, от които българинът предпочита да се информира. От социалните мрежи Facebook е с най-голям дял - 28%. Но като цяло социалните мрежи не се възприемат като чист информационен канал.