След месеци на разговори с китайските власти, в понеделник Google обяви, че няма да цензурира резултатите при търсене в китайския си портал – Google.cn и директно ще пренасочва потребителите си към Google.com.hk – нецензурирания си портал в Хонконг, пише The Economist.
Решението е взето след няколко опита да бъде разбита защитата на електронната поща на Google, все по-строгата цензура върху резултатите при търсене, съдебни искове, свързани с електронните книги, които Google предлага и медийната кампания срещу компанията в контролираната от държавата преса.
Китай окачестви решението на Google да спре цензурирането на резултатите при търсене като „напълно погрешно“ и заяви, че то е взето в нарушение на поетите от компанията ангажименти да спазва китайските закони.
За Google, който обяви възможността да се оттегли от китайския пазар за първи път през януари, това е трудно решение. Хората в Китай, които използват интернет, все по-често избират Google пред други медии, например телевизията, като източник на развлечение, информация и мнения, посочват Макс Магни и Ювал Атсмон от консултантската компания McKinsey.
През последното десетилетие приходите от реклама в електронните медии са нараснали много бързо и тази тенденция ще се запази, прогнозира Атсмон.
Чуждестранните компании, опериращи в Китай, много бързо откриха този потенциал, но повечето не успяха да се възползват от него. Facebook, Twitter и YouTube са напълно блокирани.
Ebay също имаше проблеми, включително забавено разрешително за използване на PayPal – системата за интернет плащания на компанията, която миналата седмица обяви, че ще оперира в партньорство с китайска конкурентна фирма.
Yahoo! предизвика скандал, като позволи на китайските власти да се ровят в кореспонденцията на потребителите на електронната поща в търсене на политически дисиденти.
В Китай вече съществуват местни еквиваленти на всички тези сайтове – Baidu за Google, Taobao за eBay, Renren за Facebook, както и QQ - сайт за социални мрежи и те всички се представят много добре. Огромният трафик, който привличат, носи огромни потенциални приходи, които ще им позволят да определят бъдещето на интернет индустрията вместо да следват западните модели, каза Дънкан Кларк от консултантската компания BDA China.
През следващите години привличането на приходи от интернет в Китай може да стане дори още по-трудно, тъй като държавата предприема все по-решителни стъпки за контрол върху достъпа до виртуалното пространство.
От компании като Google винаги е било изисквано да придобиват местни лицензи – китайска дъщерна компания или партньор. Нови правила усложняват тези регулации, като изискват регистрацията на домейн имена и чуждестранни сайтове.
Google обяви, че ще опита да запази рекламния си бизнес в Китай, както и че ще продължи да развива изследователска дейност. Компанията все пак признава, че китайските власти могат да блокират достъпа до сайта на Google и по този начин да сложат край на бизнеса й в Китай.
Вероятното оттегляне на Google от основната му дейност по предлагане на уеб услуги обаче изпраща смразяващо послание до всички, които остават на китайския пазар. Рекламодателите и служителите ясно виждат, че имат по-сигурно бъдеще с фирми, които са в добри отношения с китайското правителство, което означава китайски фирми.