Колко голям (или малък) пазар изоставя Google, решавайки, с 99,9% сигурност, че ще се изтегли от Китай?
През януари Информационният интернет център на Китай, който е официалният домейн регистър на страната, обяви, че към края на 2009 г. броят на интернет потребителите на страната е достигнал 384 млн. души, или повече от цялото население на САЩ, сочи доклад на консултантската компания McKinsey.
Този брой представлява повишение от 50% спрямо 2008 г. Наред с това 233 млн. китайци – два пъти повече от предходната година – са използвали интернет от мобилни устройства.
Китайците са обсебени от интернет. Жителите на 60-те най-големи градове в Китай прекарват онлайн около 70% от свободното си време, сочи проучване, проведено през 2009 г. В по-малките градове това е 50%.
Интернет бързо измества телевизията като начин за забавление и в много домакинства с един компютър има голяма конкуренция за това кой да го използва.
Компанията цитира семейство, в което спорът кой да използва компютъра са достигнали до там, че съпрузите са обсъдили алтернативите да похарчат доста голяма за своя стандарт сума за втори компютър или да се разведат. В крайна сметка те купили втори персонален компютър и спасили брака си.
Потребителите в Китай използват интернет по-скоро за забавление отколкото за работа. Те играят онлайн игри, разменят си съобщения, свалят музика и филми и пазаруват. Доверят се много на онлайн оценките за дадени продукти от други потребители.
Един от петима потребители на възраст между 18 и 44 години не биха купили продукт или услуга, без първо да ги проучат на интернет. Обемът на онлайн търговията за миналата година е нараснал повече от двойно.
Не е за учудване, че както китайските, така и международните компании, инвестират големи бюджети в интернет маркетинг. Онлайн рекламата расте с 20 до 30% на година, което е два пъти повече в сравнение с ръста на печатната реклама. Обемът на онлайн рекламния пазар за 2009 г. бе около 3 млрд. долара.
Очите на маркетолозите бяха отворени за силата на интернет след голямото земетресение в Китай през май 2008 г. Големите донори в помощ на пострадалите тогава получиха мащабен отзвук с помощта на глобалната мрежа.
Изданието дава пример с марка билков чай, който е станал известен с цялата страна, използвайки именно онлайн публичността в периода след земетресението.
Много компании следят непрекъснато онлайн нагласите на блогъри и участници в различни форуми по отношение на тяхната марка. Те използват услугите на специални агенции, които следят нагласите на потребителите спрямо тях и активно управляват своята онлайн репутация.
Това обаче също може да е спорна практика. Някои агенции биват обвинявани, че публикуват фалшиви коментари в интернет, въпреки че повечето твърдят, че следват принципите на етичния кодекс.
Чуждестранните компании дори канят влиятелни китайски блогъри да посетят офисите и заводите на компаниите в чужбина, докато други компании участват в диалозите в различни бордове за съобщения, за да опровергават слухове или да отговарят на потребителски запитвания.
Китайският потребителски пазар е изправен пред сеизмични промени заради влиянието на интернет. И този факт дори не взима предвид вероятността, че 50 млн. китайци скоро може да трябва да спрат да използват своята любима търсачка – Google, се казва в доклада.