IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Да играеш на война

Продукти за редовия потребител и технологии от видеоигрите подобряват качеството на военната екипировка и понижават цената й

13:02 | 14.12.09 г.
Автор - снимка
Създател
Да играеш на война

Видеоигрите, особено онези, базирани на въоръжените битки, стават все по-реалистични. Военните в САЩ дори използват някои от тези игри като средство за набиране на кадри и за тренировъчни инструменти. Жаждата за игри обаче не е причината за закупуването на 2 200 видеоконзоли Sony PlayStation 3 от американските военновъздушни сили.

Причината за това е намерението те да бъдат свързани в изграждането на суперкомпютър, който да работи с операционната система с отворен код Linux. Машината ще бъде използвана за изследователска дейност, включваща дори разработването на визуализиращи радарни системи с висока резолюция. Очаква се този суперкомпютър да струва около една десета от конвенционален уред от този тип.

Дори в момента военновъздушните сили на САЩ разполагат с подобен суперкомпютър, изграден от 336 конзоли PlayStation 3, се казва в анализ на The Economist.

Този факт е поредният израз на необичайна тенденция, която се наблюдава от известно време. До сега съществуваше тенденция продуктите, разработвани за военна употреба да навлизат на пазара на стоки за редовия потребител: системите за сателитна навигация, създадени за направление на ракети, могат да помогнат на планинарите да намерят правилния път, навигационните системи слизат от военните самолети към личните автомобили и т.н.

Сега обаче се наблюдава и движение в обратната посока: оказва се, че потребителски стоки са подходящи за употреба от военните.

Традиционно военните винаги са предпочитали да създават и контролират собствени технологии не само заради тактическите предимства от това, но и за да са сигурни, че екипировката им е качествена и надеждна за онези, които се смята, че ще зависят от нея.

Това започна да се променя след края на Студената война, когато военните бюджети започнаха да се свиват, а развитието на индустриални и потребителски стоки с широко потребление нарасна. С разпространението на такива технологии, които са достъпни за всеки, вече няма причина те да не бъдат закупувани от военните с цел спестяване на средства за по-важна екипировка.

Самите потребителски продукти пък често могат да бъдат надграждани, за да станат по-надеждни и сигурни в случай на нужда.

Ако се използват традиционните методи за поръчки за създаването на нов военен продукт, може да са нужни години за изграждане на спецификация, тестване и производство и така може да се окаже, че „новият продукт“ всъщност вече е остарял. Така че там, където е възможно, е по-бързо и лесно да се купи конвенционална технология.

Като такива стоки могат да се посочат процесорите, вграждани във военната екипировка, или дори лесно разпознаваеми за потребителите продукти. Те могат да бъдат по-специализирани като Panasonic Toughbook например или пък съвсем масови – като видеоконтролерите на Xbox 360, които са адаптирани за управление на малки роботизирани наземни транспортни средства, използвани за разузнаване.

Сред най-новите попълнения в екипировката на военните са продуктите на Apple iPod и iPhone. Американските части в Афганистан и Ирак ги използват за преводи и получаване на информация от разузнаването – снимки, карти, документи и други материали.

Приложение на iPhone, което е наречено Bullet Flight, позволява на снайперистите да изчисляват обхвата и траекторията на своите изстрели, а вградените функции за сателитно определяне на местонахождението позволяват да се отчитат и ефектите от метеорологичната обстановка. Основната версия на този продукт струва 3,99 долара, а специализираната, която се използва от военните, е на цена от 29,99 долара. Тя пък позволява дори да се отчете ефектът от въртенето на Земята върху снайперисткия изстрел.

В бързо развиващия се сектор на потребителската електроника, където някои продукти се радват, ако получат щастието да имат живот повече от една година, компаниите могат да разгърнат изследователската и развойната си дейност по целия глобален пазар. Производителите на стоки за военните пък обикновено доставят ограничен обем екипировка, създадена, за да отговори на специфични изисквания на отделен клиент.

Износът би могъл да помогне за разхвърляне на разходите, но различните държави търсят различни спецификации на продуктите. Това пък отново води до увеличаване на разходите.

Компаниите за потребителска електроника прилагат и агресивни стратегии за ценообразуване, чиято цел е да се завзема пазарен дял. PlayStation 3, която струва 300 долара в САЩ, първоначално бе продавана от Sony на загуба единствено с цел увеличаване на популярността на конзолата. Самата компания пък се надяваше да избие загубите чрез продажба на игри за PS.

В много случаи може би вече е невъзможно за компании извън потребителската електроника да следват цените и представянето на масови пазарни продукти. Така например от британската компания за производство на военновъздушни стоки и екипировка BAE Systems изчисляват, че видеокарта от NVIDiA за 500 долара може да замени традиционно компютърно оборудване за симулации на стойност 30 хил. британски лири.

Това, което се е променило през последните две години според Дейвид Стендингфорд от BAE, е качеството на продукти като PS3 и NVIDiA, което е станало изумително високо. Той смята, че възникването на нови стандарти в индустрията и увеличаването на мощността заради използването на многоядрени процесори е улеснило свързването на подобни устройства в системи, които позволяват изпълнението на много големи задачи.

Миналата година суперкомпютърът на IBM, наречен Roadrunner, постави нов рекорд, извършвайки над 1 трлн. калкулации в секунда. Това е първият „хибриден“ суперкомпютър, който е създаден от неконвенционална военна екипировка. В него е заложен процесор от 12 960 клетки, каквито има и в процесора на PlayStation 3. Този компютър ще бъде използван за симулиране на поведението на ядрени оръжия.

Във Великобритания BAE Systems, Airbus, Rolls-Royce, отборът от Формула 1 Williams и други са създали лаборатория, наречена CFMS. В нея се оценяват потребителски стоки и компоненти, които могат да бъдат използвани за съкращаване на разходите при научните симулации. От NVIDiA пък признават, че не само геймъри се интересуват от продуктите им.

Всичко това показва навлизането на стандартни потребителски стоки във военното дело. Интересното е, че такова проникване се наблюдава не само при военните – в Швеция например полицията използва система за виртуална аутопсия, базирана на геймърска технология. Тя се прилага за улесняване на разкриването на престъпления.

В Siemens пък е изработена технология за сканиране с ултразвук, която позволява на бъдещите майки да виждат триизмерен образ на своите все още неродени деца. За целта се използва графична карта NVIDiA, както и очила за триизмерно виждане, предназначени за компютърни игри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:30 | 03.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още