IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новото поколение мобилни телефони вещае залеза на GPS устройствата?

Идва ли краят на самостоятелните GPS устройствата и доколко техните производители ще реагират бързо на повишаващата се кнонкуренция от страна на телефоните?

14:49 | 09.07.09 г.
Автор - снимка
Създател
Новото поколение мобилни телефони вещае залеза на GPS устройствата?

Мобилните телефони от ново поколения, т. нар. смартфони заместват функцията на редица устройства като фотоапарати, камери, интернет браузери, електронни игри и музикални плеъри. За много потребители телефони като iPhone и неговите конкурентни устройства предоставят достатъчно гъвкавост, за да нямат нужда от отделни камери и лаптопи.

Сега смартфоните започват да изместват и още едно отделно устройство – GPS навигатора – като удобен начин за шофьорите да получават указания към неизвестни дестинации, пише New York Times.

Над 40% от собствениците на смартфони ги използват като заместител на GPS устройствата, сочи анкета на компанията за интернет анализи Compete. За потребителите на iPhone делът достига дори до 80%

Телефони като BlackBerry и новият Palm Pre все по-често са оборудвани с навигационни устройства със сензорни екрани, удобен дизайн на менюто и подобрени аудио функционалности, пише изданието.

„Смартфонът отбеляза голям прогрес през последната година“, казва Доминик Бонте, директор на компанията за проучвания ABI Research. „Той много се доближава до това, което хората очакват от устройствата за лична навигация.“

Продажбите на GPS устройства на производители като TomTom, Garmin и Magellan отбелязаха рязък спад в последно време. За първото тримесечие на годината TomTom обяви, че е продала с 29% по-малко устройства в сравнение със същия период на 2008 г. За Garmin спадът в продажбите е 13%. Цените на книжата на компаниите също отбелязаха значителен спад от техните върхове през 2007 г.

На фона на това продажбите на смартфони в Северна Америка се очаква да се покачат с 25% тази година, като над 80% от тях са оборудвани с GPS устройства, сочат данни на ABI Research. „Това със сигурност отклонява приходи от производителите на навигационни устройства“, коментира Бонте.

По думите му много потребители все още предпочитат да използват отделни устройства, които обикновено обработват картите по-бързо, тъй като информацията обикновено се съхранява в паметта на устройството, а не се актуализира чрез интернет браузер, пише изданието.

Смартфоните от своя страна имат недостатък, че могат да бъдат прекъсвани от входящи обаждания, а по-продължителното използване на картите може значително да изтощи батерията. Наред с това някои GPS услуги, използвани на телефона, изискват месечен абонамент.

Въпреки това списъкът с недостатъци на телефоните става все по-кратък, тъй като някои от последните навигационни услуги предлагат нови предимства като актуализация в реално време за натовареността на трафика, навигация до определени контакти, съхранявани в телефона и др.

Наред с това цените от 100 до 300 долара за телефон са конкурентни с тези на GPS устройствата, които се продават средно за 177 долара, според проучване на NPD Group.

Компаниите за производство на GPS устройства се опитват да се адаптират към новите тенденции, като разширяват своето присъствие до пазара на смартфоните.

Базираната в Амстердам TomTom наскоро обяви, че това лято ще пусне на пазара навигационно приложение за iPhone. За разлика от съществуващите подобни приложения за iPhone TomTom смята да предлага новата услуга срещу еднократно заплащане, а не срещу месечен абонамент.

„Това е проявление на нашата стратегия да предложим TomTom на различни платформи, включително смартфон“, казва Том Мъри, вицепрезидент в компанията.

Той отчита конкуренцията от страна на iPhone и други телефони, но казва, че от компанията гледат на тях като нов потенциален източник за приходи. „Това не е заплаха, това е възможност“, казва той. „Искаме да гарантираме, че когато потребителите изберат iPhone като свое навигационно устройство, те отново ще купят нашето решение.“

Наред с приложението за iPhone компанията ще продава и аксесоар за кола, който ще представлява поставка за прикрепване на телефона на предното стъкло на колата, която ще зарежда батерията и ще подобрява GPS сигнала.

По-различен подход предприема друг от водещите производители на устройства – Garmin. По-късно тази година базираната на Каймановите острови компания смята да предложи комбинация от навигационно устройство и телефон, наречен Nuviphone.

„GPS е новопоявяваща се тенденция при мобилните телефони и се превръща в една от задължителните функционалности, казва Джесика Майърс, говорител на компанията. „Това е една от причините, поради която започнахме да разработваме телефона.“

Garmin тепърва ще обяви конкретни мобилни оператори и цени. Въпреки това някои анализатори смятат, че залогът на компания, че ще успее да се конкурира успешно с установените смартфони е доста рискован.

„Повече прилича на отчаян ход“, коментира Джулиън Блин, анализатор в JBB Research, който определя тези планове на компанията като закъснели.

Смартфоните, оборудвани с GPS са моделът, който ще успее за в бъдеще, смята той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:18 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още