Apple Inc. предприе стъпки да направи възможно нейните компютри да могат да се ползват в компютърни мрежи, но тези мерки са крайно недостатъчни, за да се гарантира „равнопоставеността“ на потребителите на Mac, пише колумнистът на Ройтерс Ерик Окърд.
Пълното въвеждане в употреба на компютрите на Apple в бизнеса все още е много далече. Ако и когато това стане, въвеждането им е по-вероятно да се дължи на мащабни промени в структурата на пазара за бизнес компютри, отколкото на заслуги на самите продукти на компанията, смята той.
Тази седмица Apple представи своята нова операционна система, наречена Snow Leopard, която има редица примамливи функционалности, насочени конкретно към бизнес клиенти. Новият софтуер, който ще бъде пуснат за продажба по-късно тази година, дава възможност на Mac-овете да ползват системата за управление на електронна поща Outlook, която се използва от повечето компании.
С този ход Apple взима мерки относно един от главните въпроси, противопоставящи Mac срещу PC, който е свързан с това доколко компютрите на Apple са подходящи за работа в офис.
Разбира се, нейните компютри винаги са били предпочитани от графични и софтуер дизайнери, като те са популярни и в някои малки и средни компании.
Въпреки това в големите организации персоналните компютри, работещи с операционните системи на Microsoft, към момента остават единственият логичен избор. Това е свързано главно с разходите, тъй като персоналните компютри, подходящи за бизнеса, са наполовина на цената на който и да е компютър на Apple.
Всяка мисъл, че Apple може да си проправи път към офисите, пренебрегва факта, че изборът на технологични решения в компаниите не е въпрос на лични предпочитания, а попада под контрола на техническите администратори, коментира Окърд. Правомощията на последните се простират не само върху това какви мрежи и компютри използват компаниите, но също и програмите, които вървят на тях, дори и кои сайтове се посещават в рамките на дадена организация.
В компютрите на Apple, които предоставят по-високо ниво на защита за потребителя, липсват основни функционалности, нужни на компаниите и нищо, което Apple е обявила като план досега, не показва, че тя има намерение да вземе мерки по отношение на тези недостатъци, казва коментаторът.
Наред с ценовия фактор мрежовите решения за управление на сложни конфигурации от сървъри, компютри и устройства за съхранение на данни обикновено използват технологии на Microsoft. Компютрите на Apple, от своя страна, все още остават много далече от стандартен продукт, подходящ за офис употреба.
Въпреки това обаче има други фактори, които може да заработят в полза на Apple. Служителите в офисите прекарват все повече време в интернет, където търсят информация, проверяват електронната си поща, поръчват продукти, гледат видео и т.н. Този вид дейности не изисква стандартни приложения за настолен компютър, а браузър, като те се предоставят чрез мрежови сървъри, а не чрез компютри, базирани в офиса.
Компютрите на Apple, със своя лесен за употреба софтуер, модерни аудио и видео функционалности и възможности за безжичен интернет достъп, имат много предимства на фона на този нов модел за работа.
Технология, известна като „визуализация“, дава възможност на мениджърите в компаниите да третират всяко устройство, свързано с компютърната система на компанията, като „събитие“, в резултат на което те могат да управляват цялата мрежа много по-прецизно, без значение каква марка компютър или друго устройство са свързани с нея.
Много компании вече се движат към модел, при който системите им вече не са съставени единствено от компютри и устройства, собственост на компанията. Тяхната дейност е свързана с твърде много работни роли, които изискват твърде много и различни устройства.
Вместо да използват сложна комбинация от решения за защита, те могат да дават на отделните служители различно ниво на достъп до данните от мрежата в зависимост от локацията на служителите, вида устройство, което използват и други фактори.
Наред с това все по-разпространена е практиката служителите на компанията да работят със собствените си компютри от вкъщи или откъдето и да било другаде. Това се дължи отчасти на факта, че компаниите биха искали да спестят пари от компютри, което представлява още една потенциална ниша за Apple, смята Окърд.
Двадесет години след като Apple почти изцяло „отстъпи“ пазара на бизнес компютри на Microsoft, компанията отново заявява претенции да получи място в този сектор. Въпреки това дали потребителите на Mac ще получат равнопоставеност на бизнес пазара ще зависи в по-малка степен от собствените действия на Apple и в по-голяма – от управленските избори, които компаниите правят.