Доколко е ценна за хората информацията, която те оставят при ползване на услугите на мобилни оператори?
На този въпрос се опитва да отговори проучване сред 810 „безжични“ потребителите в САЩ, проведено от оператора на клетъчни мрежи Transverse и изследователската компания iGR. Проучването се опитва да установи нагласата на хората да търгуват с личната си информация, която да се използва за рекламни и маркетингови цели в замяна на безплатни телефонни услуги.
Данните сочат, че все повече американци третират дигиталната си история като пазарна стока, която могат да продадат срещу услуга, но на висока цена, пише Mediapost.
Първият аспект, които се разглежда, е дали потребителите на мобилни услуги са обезпокоени относно това как рекламните модели, които се използват от техните мобилни оператори, могат да компрометират тяхната лична информация. Около 34% имат резерви към промоционалните програми на рекламно-ориентираните мобилни оператори, защото не са сигурни как рекламодателите ще използват информацията, споделена от потребителите, а 49% се притесняват от незнанието кой още ще има достъп до тази информация. Проблемът с неприкосновеността на личната информация обаче отстъпва на притеснението на хората за времето, което трябва да прекарват в гледане на реклами, което се посочва от 54% от запитаните като обезпокояващ фактор.
На въпроса дали потребителите са склонни да позволят документирането и разпространяването на информацията за използваните от тях мобилни услуги в замяна на някои отстъпки, малко под 50% веднага отговарят „не“. По-интересни са тези 13%, които на момента отвръщат утвърдително и онези 33%, които казват, че това зависи от предложените стимули. С други думи, около 46% от мобилните потребители са готови да разменят лична информация срещу отстъпки от цените на маркетираните продукти или като цяло отстъпки в цените на мобилните услуги.
„Учудихме се на това, че те бяха готови не само да участват, но и бяха готови да предоставят определена част от лична информация, пропорционална на увеличенията в отстъпките“, казва Крис Коуч от Transverse. Това обаче не означава, че потребителите нехаят за личната си информация. Всъщност проучването установява, че анкетираните правят разлика между наблюдения върху ползването на услугата и изследванията на съдържанието. Изглежда, че те са по-чувствителни по отношение на съдържанието на комуникациите, които провеждат, смята Коуч.
Най-интересната част от проучването е свързана със спецификата на различните видове информация, която потребителите биха или не биха споделили. От запитаните 8,27% не са склонни да „продадат“ каквато и да е лична информация, 22,13% биха разкрили съдържанието на даунлоудваната от тях информация, 39,47% - честотата на даунлоудване. Броят на уебстраниците, които са посетили, биха признали 40%, а броят на изпратените или получените съобщения – 74,13%. Информация за използването на гласовите опции биха разкрили 74,13%.
Много потребители правят разлика между данните, които разкриват или не разкриват много информация за тях. Учудващата готовност за разкриване на броя изпратени съобщения показва, че повечето потребители не виждат вреда в това да бъдат характеризирани като редовни или нередовни потребители на дадено средство за комуникация. Стане ли обаче въпрос за естеството на съдържанието анкетираните оказват видимо съпротивление за споделяне. Що се отнася до употребата на интернет, везните са в равновесие.
Много от потребителите не изглежда да са протекционистично настроени към анонимността на личните си данни, в случай че рекламодателите представят някаква реална стойност срещу тези данни. Пример за това е, че 31% от потребителите казват, че биха разкрили лична информация за маркетингови цели, ако могат да получат 50% намаление в сметките си за телефон. Около 15% от запитаните казват, че биха направили това, за 75% опрощаване на телефонните задължения, а 25,5% считат, че безплатната услуга е справедлива цена за личната им информация.
Проучванията, свързани с мобилните телефони, са по-различни от стандартните проучвания на уеб аудиторията. Хората, често се оплакват от високите цени, които мобилните оператори поддържат, и затова много от тях са мотивирани да продадат информация срещу отстъпка в цената на услугата на оператора. От друга страна, много хора считат телефона си за много личен и може да са по-чувствителни към събирането на информация от тези устройства. Много от потребителите дават висока цена на личната си информация и не биха я продали току-така. По-малко от 10% от потребителите са били заинтересовани от размяна на лична информация срещу 25% отстъпка от цената на услугата. Дори по-малък е бил интересът към промоционални продукти, различни от намаленията в сметките за телефон.
Посланието е ясно. Ако сте на масата за преговори с потребителите и искате да получите тяхната лична информация, трябва да предложите нещо повече от подаръци и оферти от типа „Купи едно, вземи две“.