IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Новият модел в музикалния бизнес – безплатното носи повече приходи

За няколко години интернет преобърна бизнес модела в музикалната индустрия, занапред безплатното съдържание като че ли ще има повече шансове да печели

08:16 | 03.11.08 г.
Автор - снимка
Създател
Новият модел в музикалния бизнес – безплатното носи повече приходи

От няколко години звукозаписните компании усилено се борят с пиратството и незаконното разпространение на музика в интернет, но в последно време все повече фирми и музиканти предлагат заглавия със свободен достъп в мрежата. Неочаквано, това им носи и повече приходи, се казва в коментар на Ройтерс.

През октомври например Columbia Records отчете силни продажби на последния албум на Боб Дилън "Tell Tale Signs", който може да се слуша (но не и да се сваля) безплатно в интернет. Същият резултат бе постигнат и с излезлия през септември албум на рок групата Kings of Leon.

През 2007 г. Radiohead прекъснаха взаимоотношенията си със звукозаписната компания Emi и предложиха онлайн последния си албум "In Rainbows" срещу цена, избрана от потребителя, в това число и безплатно. В резултат продажбите на "In Rainbows" се оказаха по-добри от тези на предишния албум на групата - "Hail to the Thief".

С развитието на интернет през 1990-те години звукозаписните компании започнаха да атакуват появата на сайтове от типа на Napster, позволяващи свободно качване и сваляне на песни. След съдебната присъда срещу Napster пиратството продължи да просперира, за разлика от лейбълите.

В САЩ продажбите на CD-та паднаха от 700 млн. броя през 2000 г. до 450 млн. за миналата година според данните на Nielsen SoundScan.

Музикантите се опитаха да компенсират пропуснатите загуби с увеличаване на концертните дати, с повишаване на цените на билетите и с преговори за използване на творчеството им във филми, телевизионни предавания и реклами. От своя страна, лейбълите диверсифицираха продуктовите си гами и пуснаха на пазара винилови плочи и луксозни серии CD-та.

Въпреки всичко компенсирането на милиардите долари загуби, свързани със залеза на CD-епохата, не се оказа лесно.

Според пазарни наблюдатели се очаква през следващата година стратегията за безплатно съдържание в интернет да бъде последвана и от други компании. Принципът оттук нататък ще е не феновете да търсят сами любимите си изпълнители, а напротив – ще се търси вниманието на феновете.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:20 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още