Професионални социални мрежи като LinkedIn и Xing набират все по-голяма популярност насред икономическата криза, тъй като хората търсят съвет и работа, използвайки своите онлайн контакти, пише Financial Times.
LinkedIn успя да се противопостави на кризата и на предупрежденията от инвеститорите в ранния етап от своето развитие, като набра 22,7 млн. долара, което оцени компанията на 1 млрд. долара.
Към юни бизнес мрежата е привлякла 53 млн. долара. В последната фаза на набиране на средства участват нови стратегически инвеститори като Goldman Sachs, McGraw-Hill – издател на Business Week и германската софтуерна група SAP.
„Мрежата изживява бум в момента“, казва Дан Най, изпълнителен директор на LinkedIn. В момента общият брой на членовете е 30 млн.
Трафикът на LinkedIn в световен мащаб се е увеличил със 123% на годишна база през третото тримесечие, сочат данни на изследователската група Nielsen.
Сайтовете за подбор на персонал като Monster, Careerbuilder и Yahoo!HotJobs са регистрирали повишение от 42% в посетителите за същия период.
„Финансовите услуги са един от нашите най-бързо развиващи се сектори“, казва Най, като активността – честота и продължителността на посещенията – се е повишила с 50% през август и септември.
Кризата е благоприятна за бизнес мрежите, защото хората заделят повече време за кариерата си, казва председателят и изпълнителният директор на Xing, Ларс Хинричс.
От Xing съобщават за ръст в приходите от 86% до 9,18 млн. евро през третото тримесечие. По-голямата част от приходите постъпват от членовете с платен абонамент, които са 500 хил.
Групата, която генерира приходи и от партньорства в сферата на рекламата и електронната търговия, отчита ръст в печалбата преди лихви, данъци, отчисления и амортизации (EBITDA) от 53% до 3,71 млн. евро.
От LinkedIn не разкриват финансова информация, но казват, че бизнесът е печеливш и реализира ръст в приходите от над 100% на годишна база през 2008 г.
Това откроява бизнес мрежите от останалите онлайн мрежи. Основателят на Facebook Марк Цукерберг наскоро заяви, че ръстът в приходите няма да е водещ приоритет на социалната мрежа в следващите три години.
Джеф Глас, партньор в компанията Bain Capital, която ръководи последния етап от финансиране на LinkedIn, казва, че не се притеснява от това, че мрежата е оценена на 1 млрд. долара, защото компанията е достигнала относителна зрялост и разполага с разнообразие от източници на приходи като абонамент, реклама и подбор на персонал.
„Краткосрочните колебания на пазара не променят нашите изгледи за дългосрочни възможности“, казва Глас.
От самото начало, този бизнес не е бил създаден, за да генерира бързи пари, казва той. „От помощ е това, че LinkedIn разполага със средства, с които да устои на бурята.“