Въпреки това ще има проблеми с бюджета, ресурсите и капацитета, а регулаторите от всякакъв вид са изправени пред препятствията на все по-голямото цифрово натоварване.
Разглеждането на доказателства и данни, особено в случая с огромни международни бизнеси като тези на Big Tech отнема доста усилия и може да натовари бюджетите и ноу-хауто.
„Ако сложите на бюрото ми редица протоколи или кодове, не мога да ви кажа дали този инструмент е бил инструмент за формиране на картел или не, защото не мога да го прочета. Това може да забави много процеса“, казва Стази.
Тя твърди, че подкрепя идеята регулаторните органи да предприемат временни мерки срещу компаниите, например като нареждат спиране или ограничаване на определена дейност по време на разследване, вместо да чакат приключването на случая, което може да отнеме години.
Други регулатори на конкуренцията са създали специализирани звена, насочени към Big Tech. Британската служба за конкуренция и пазари (СМА), която също засили действията си срещу големите дигитални играчи, създаде специално техническо звено миналата година. То е натоварено със задачата да проучва технологичните гиганти. CMA доби популярност покрай казуса с придобиването на Giphy от Facebook.
Големите промени в Европа
Въпреки че подобните на AGCM организации действат сами, динамиката на регулацията в областта на конкуренцията в Европа, свързана по-специално с Big Tech, е на път да претърпи значителна промяна.
Законът за цифровите пазари (DMA) включва широк набор от регулации на Европейския съюз (ЕС), които все още не са приети, но доближават финалната линия. Това ще бъде задача с голям приоритет за Съвета на ЕС.
DMA ще затегне правилата за големите технологични компании, които доминират на пазара. А целта ще е да се предотвратят злоупотреби. Освен това ще въведе по-голям контрол върху сделките за сливания и придобивания. Европейската комисия ще провежда разследвания за злоупотреби.
Луиза Стази твърди, че въпросът за капацитета и ресурсите е надвиснал и над DMA.
„Почти всичко ще бъде на бюрото на ЕК. Ще може ли Комисията да се справи с това? Отново проблем с капацитета“, казва тя.
Междувременно други национални регулатори – независимо дали става въпрос за законодателство в областта на конкуренцията или други области като поверителността и защитата на данните – продължават да предприемат действия.
„Германците са много активни, французите бяха много активни преди“, твърди Фукар.
През първата седмица на януари френския орган за опазване на данните CNIL наложи на Google и Facebook глоби за съответно 150 млн. евро и 60 млн. евро за използването на бисквитки. Същевременно германската федерална служба, занимаваща се с картелите, разследва Google.
Но много регулатори трябва да се подготвят за дълги процеси, допълва той.
„Ако се окажеш срещу тези големи компании, пак ще трябва да спечелиш в съда по-късно. Те могат да обжалват на европейско ниво“, коментира Фукар.