Без да вдига много шум, тази година Instagram пусна изскачащо съобщение, което насърчава потребителите „да опитат нов акаунт“. Според уведомлението това ще помогне на хората „да са в крак с по-малки групи от приятели“ и по-лесно да разглеждат неща, свързани с интересите им.
Изскачащото съобщение излиза при потребителите с един акаунт, когато задържат пръста си върху иконата за профила в долната част на приложението, или натиснат потребителското име на профила си. От там само с няколко команди те могат да си направят втори акаунт, без да влизат в съществуващия такъв, пише Wall Street Journal.
Потребителите имат избор дали да свържат двата профила, като вторият се смята за продължение на първия – по начина, по който се добавя нов зрителски профил в Neflix – или като напълно отделен акаунт с нови данни за влизане в него, твърди Кристин Пай, говорителка на Meta Platforms, компанията майка на Instagram.
Това определя дали Instagram ще брои един активен потребител или няколко. Ако двата профила не са свързани, потребителят може да изтрие единия, без това да повлияе по някакъв начин на другия.
Навсякъде по света ползите и недостатъците на социалните мрежи са обект на дебати. Ако социална медиа и Instagram в частност може да бъде обвинявана за нарастващите тревожност и депресия, дали един втори профил би подобрил нещата или би ги влошил? И създаването на втори акаунт дали е по-лесно от това да се почисти един профил от напълно непознатите, от отдавна забравени интереси и реклами, които не означават нищо за потребителя?
Пай не казва кога компанията е пуснала този инструмент, нито колко души са си направили нови профили. Анализатори твърдят, че този ход е реакция на потребителите, променящи как избират да общуват онлайн – от публични, жадни за харесвания публикации, до по-лични дискусии сред по-малки групи. А по думите им Instagram и Meta, преди известна като Facebook, се възползва от по-голямата ангажираност (и рекламни приходи) сред хората, които може да са станали апатични.
Приложението се позиционира така, че да получи рекламен тласък от потребителите, които се ангажират поече със съдържание в новите акаунти с по-малко приятели и интереси, отколкото при по-старите, претрупани профили, твърди Дан Айвс, анализатор от Wedbush Securities.
Въпреки че потребителите могат да настроят акаунтите си в Instagram като частни и да споделят публикации с „Близки приятели“ в приложението, мнозина вече са си създали втори акаунт. За разлика от социалната мрежа Facebook, която настоява за един акаунт за всеки потребител, Instagram винаги е била отворена за множество профили на един човек.
През май Instagram имаше 198 млн. дневно активни потребители в Съединените щати, но 126 млн. дневно активни акаунта, сочат вътрешни документи на компанията, разгледани от Wall Street Journal. Това предполага, че 18 млн. са използвани от хора с повече от един профил.
„Всички знаем, че хората влизат в Instagram, за да се свързват с най-близките си и да разглеждат множеството им интереси“, посочва Пай. „Позволявайки създаването на няколко акаунта, дали за професионални или за лични цели, ние се надяваме да дадем на хората повече начини да изразят себе си и да имат по-голям контрол върху съдържанието, което виждат и споделят“. По думите ѝ с този инструмент този процес „може да бъде невидим“.
Много потребители, които са превърнали Instagram акаунтите си в публични билбордове за своите лични брандове, вече не ги използват за свързване и споделяне с хора, които познават. Освен това са уморени от алгоритмите, които решават какво те самите да виждат и какво съдържание да се показва на останалите, коментира Стейси Джоунс, главен изпълнителен директор на агенцията за инфлуенсър маркетинг Hollywood Branded. Вторите акаунти могат да помогнат на потребителите да се усещат на едно по-сигурно място и да бъдат по-откровени.
“Instagram е идентифицирала пазарна нужда за завръщане към неприкосновеността, или нямаше да промотира тази опция“, посочва Джоунс. „Има промяна, или поне разбиране, че ние като хора не е задължително да искаме да живеем публично живота си“.
Meta е изправена пред все повече опасения за начина, по който привлича и влияе на младите хора. През ноември няколко щата започнаха да разследват дали компанията (и Instagram в частност) са нарушили законите за защита на потребителите чрез използване на техники за засилване ангажираността сред младите потребители.