Очакваната нова роля на Брюксел в правоприлагането не идва без предизвикателства. Малко, ако изобщо има такива, агенции все още са натоварени с толкова фундаментална роля за регулиране на социалните медии и електронната търговия. Тези правомощия включват надзор на оценките на риска на компаниите от потенциално вредна дейност в техните мрежи, гарантиране на достъп до вътрешни данни на външните групи от тези фирми и разследване на потенциални нарушения.
Тази задача вероятно ще поеме Генерална дирекция „Комуникационни мрежи, съдържание и технологии“ на Комисията (DG Connect), която няма опит. Предложението първоначално предвиждаше 50 служители на Комисията да работят по надзора на Закона за цифровите услуги.
Трима отделни служители на ЕС казват пред медията, че макар някои в това звено на Комисията да искат да поемат ролята, липсата на експертен опит и ресурси може потенциално да попречи на това. Един от тези служители предполага, че различни части от изпълнителната власт на ЕС ще трябва да помогнат с херкулесовата задача да контролират подобни на Facebook, докато други ще преговарят с политиците на ЕС да обмислят обмислили практическите аспекти на разчитането на неизпитан регулатор на Комисията, за да пазят хората в безопасност.
Когато става въпрос за Закона за цифровите пазари, въпросът не е дали Брюксел ще има достатъчно власт. Става дума за това дали няма да му се даде твърде много власт.
Съгласно предложения, одобрени от министрите на ЕС в четвъртък, антитръстовото звено на Комисията, или Генерална дирекция „Конкуренция“, ще запази правомощията си да налага новите правила, включително ограничения за това как технологичните компании могат да се разширят, ако подобни дейности могат да навредят на конкурентите или потребителите. Националните регулатори трябва също така да информират Брюксел, когато предприемат разследвания, въпреки че има възможност за известна координация между ЕС и националните регулатори.
Тази промяна в политиката, очертана в Закона за цифровите пазари, към действие преди, а не след потенциални нарушения, представлява дълбока промяна в прилагането на правилата за конкуренцията.
Националните регулатори на конкуренцията, особено в Германия и Франция, дадоха ясно да се разбере, че искат да запазят властта над дигиталните антитръстови дела. Берлин прие нови правила в началото на 2021 г., които дадоха на Федералната картелна служба на страната подобни правомощия. Досега Андреас Мунд, шефът на тази агенция, е използвал тези правомощия, за да започне разследвания на компании от ранга на Facebook, Amazon и Apple.
Говорейки пред Германската адвокатска колегия през октомври, Мунд изрази загриженост, че ако на Комисията се даде еднолично правомощие за прилагане на Закона за цифровите пазари, може да няма достатъчно ресурси за разследване на всички потенциални онлайн злоупотреби.
Германия, Франция и Нидерландия изпратиха колективно отворено писмо до Комисията през септември, в което призоваха за споделяне на правомощията по прилагане между Брюксел и националните столици. Тези страни искат служителите на ЕС да дадат пространство на местните регулатори да преследват собствените си дела, дори ако са отишли по-далеч от това, което е заложено в правилата за целия ЕС. Тази връзка между правоприлагащите органи на Комисията и националните регулатори ще трябва да се изглади.
Комисията вече създаде работна група за Закона за цифровите пазари, която в крайна сметка може да изиграе инструментална роля в прилагането на новите правила. Засега Брюксел се стреми да гарантира, че антитръстовите предложения ще бъдат одобрени в началото на новата година.
преди 2 години О не, още закони... няма ли да се спрат? отговор Сигнализирай за неуместен коментар