„Водещите“ технологии
Индустрията за чипове е само една от многото индустрии в Китай, които трябва да бъдат засилени.
В петгодишния план за развитие, публикуван по-рано тази година, Пекин посочва, че ще направи „науката, технологичната независимост и самоусъвършенстването стратегически стълбове на националното развитие“.
Планът идентифицира области, които Пекин смята за „водещи технологии“ – изкуствен интелект и космически пътувания.
Китай постигна значителен напредък в космоса, включително пусна собствена космическа станция. Страната има амбицията да изпрати първата си мисия с хора на Марс през 2033 г.
Що се отнася до изкуствения интелект, в тази област инвестират различни китайски технологични гиганти – от Baidu до Tencent.
Електромобилите
Друга област, на която Китай акцентира и която инвеститорите познават много добре, са електромобилите. Индустрията е част от усилията за намаляване на емисиите и обещанието на страната да стане въглеродно неутрална до 2060 г.
От няколко години китайското правителство подкрепя развитието на електромобили чрез субсидии и различни политики. Това накара стотици компании да навлязат в този бизнес, макар че много от тях не са произвели и една кола.
Около 1,1 млн. електромобила са продадени през първата половина на тази година, близо толкова бяха продадени за цялата 2020 г. според компанията за пазарни проучвания Canalys. Китай е най-големият пазар на електромобили в света.
Този растеж привлече редица нови играчи с технологичен опит. Xiaomi, която е известна със смартфоните си, очаква да започне масово производство на електромобилите си през първата половина на 2024 г., а компанията зад търсачката Baidu създаде бизнес за електромобили заедно с китайската автомобилна компания Geely.
Забавянето на китайската икономика
Китайските технологични гиганти сега трябва да се справят и със забавянето на икономиката на страната.
Редица фактори, включително проблемите с енергията, добавиха нови икономически предизвикателства, включително отслабване на потребителските разходи.
Всичко това започва да се усеща и по корпоративните финансови отчети. Alibaba сви прогнозата за приходите си за текущата фискална година.
Главният стратегически директор на Tencent Джеймс Мичъл заяви при представянето на резултатите за тримесечието, че очаква рекламата да „остане слаба за няколко тримесечия заради предизвикателствата на макрониво и регулациите, които засягат определени ключови рекламни сектори“.