IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Дара Косровшахи – човекът, който реформира Uber

Докато компанията е напът да достигне рентабилност за първи път, главният изпълнителен директор е изправен пред нови предизвикателства

16:29 | 27.09.21 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Samyukta Lakshmi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Samyukta Lakshmi/Bloomberg

До голяма степен те са прави. Косровшахи се зае с премахването на големи части от бизнеса на Uber: продаде звеното ѝ за самоуправляващи се автомобили, изкара я от бизнеса с храни в страни, в които той изоставаше, и я раздели с велосипедите Jump. Около 7000 служители на компанията бяха съкратени по време на пандемията.

„Ако има добра новина от тази пандемия по света, тя е, че наистина принуди Uber да влезе във форма“, коментира Юсеф Скуали, анализатор от Truist.

Всичко това беше причината за важния момент, който Косровшахи обеща на инвеститорите: коригирана тримесечна EBITDA до края на 2021 г. Новините от миналия вторник означават, че компанията ще постигне това с три месеца по-рано от очакваното. „Нашият бизнес с доставки Uber Eats се разрасна с темпове, за които преди само можехме да мечтаем“, коментира Косровшахи.

Моментът кога да бъде съобщена тази новина беше избран с очевидна цел. Акциите се търгуват на цена, която е с близо 40% по-ниска от върха, достигнат през февруари. По-рано този месец пазарната капитализация на Uber за кратко беше надвишена от тази на най-големия конкурент на компанията в доставките на храна – DoorDash, която няма международно присъствие, нито бизнес със споделено пътуване.

„Това беше момент във времето, който мисля, че завинаги ще остане в миналото“, коментира Косровшахи, очевидно раздразнен от случилото се. „Ние сме по-големи от DoorDash. Моята работа е да се уверя, че това повече никога няма да се повтори“.

Цената на акциите на Uber нарасна с около 20% миналата седмица.

Но този „проблем“ с DoorDash не започва и не свършва с пазарната капитализация. По-малката компания доминира на пазара на доставка на храни в САЩ въпреки усилията на Uber. Същите рискове съществуват и в други сектори, като доставките на хранителни стоки, където по-малки нови играчи завземат територия, особено в Европа, тъй като Uber действа по-бавно.

Усилията на Косровшахи за възстановяване на репутацията на Uber могат и да не пожънат успех толкова лесно, докато той се отнася изключително внимателно с въпроса с шофьорите, които търсят статут на работници, и с властите, които се опитват да защитят ресторантите. Редица големи пазари, включително Сан Франциско и Ню Йорк, предприеха мерки за ограничаване на комисионите, които могат да се налагат върху продажбите в сектора за доставки. Освен това продължава съпротивата срещу модела на заетост в основния ѝ бизнес със споделени пътувания.

„Вече има нови предизвикателства“, твърди Джейк Фулър, анализатор на Uber в BTIG. „Нови предизвикателства на фронта, които включват големи регулаторни въпроси по целия свят“.

А що се отнася до реална, устойчива печалба, някои анализатори, че тя ще се случи през 2023 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:51 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още