Законът за конкуренцията и възможностите в платформите, трети законопроект, има за цел да забрани повече или по-малко това, което е емблематично за Facebook: придобиването на конкурент преди той да се превърне в заплаха.
Делото на Федералната търговска комисия срещу Facebook, което беше сред отменените миналата седмица, обвинява компанията в антиконкурентни практики чрез придобиването на WhatsApp и Instagram. Ако новият закон бъде приет, за комисията ще е много по-лесно да печели подобни случаи.
Facebook твърди, че това ще затрудни хората да правят кръстосано публикуване между Instagram и Facebook Например. От друга страна, изчерпателните досиета, които Facebook има за всички нас и които продава на рекламодателите, макар и във все по-анонимна форма, биха били доста по-трудни за изграждане.
Говорител на Facebook определя законопроектите като „отровно хапче за американската технологична индустрия в момент, в който икономиката най-малко може да си го позволи“.
Друг законопроект може да улесни потребителите да прехвърлят публикациите си или поне да преместват социалното си присъствие във всяка друга платформа, като принуди компании като Facebook не просто да ни дават данните, които са събрали за нас, но и да улеснят прехвърлянето им, непокътнати, на други компании.
Ползите за поверителността може да не са толкова важни за потребителите, но те биха могли да са сред най-непосредствените въздействия от този законопроект, засягайки над 2,8-те млрд. души, които използват поне един от продуктите на Facebook всеки месец.
Alphabet (Google)
Империята на Google в сферата на търсачките – тя контролира 92% от глобалния пазар на търсачки – също ще бъде засегната от Американския закон за избор и онлайн иновации. Компанията твърди, че неспособността ѝ да дава предимство на собствените си услуги ще означава, че те вече няма да се показват на върха на резултатите от търсенето.
В краткосрочен план невиждането на резултатите от Google Maps в списъка след търсене ще бъде смущаващо за потребителите, но има и конкуренти, които биха искали да заемат този сегмент – най-вече Yelp, която се бори с Google от години. Същото може да се каже за повечето услуги, които Google и нейните лобисти цитират като вид удобство, което потребителите приемат за даденост – от текстовете на песни в страниците с резултати от търсенето до видеоклиповече в YouTube.
“Ние не сме против антимонополния контрол или актуализираните разпоредби по конкретни въпроси“, твърди Марк Айсаковиц, вицепрезидент по правителствените въпроси на Google. „Но американските потребители и малки бизнеси ще бъдат шокирани от това как тези законопроекти ще нарушат много от любимите им услуги“.
Ясно е, че всички действия срещу Big Tech биха отнели много време, преди да повлияят на потребителите. Делото на федералното правителство срещу Microsoft например обхваща три президентски администрации от 1991 до 2001 г. В крайна сметка правителството стигна до споразумение с компанията, вместо да продължи да я разследва.
Дори и тези промени да са далеч, може да се наложи потребителите да се подготвят за промени във въпросните услуги. Тези промени могат да доведат до повече конкуренция и в крайна сметка до иновации. Но докато чакаме Amazon да ни донесе талетна хартия, потенциално чрез мрежа от дронове, които доставят за 30 минути вместо за ден, може също така да се наложи да приемем, че това, което ще повлияе добре на конкуренцията, може да сложи край на някои удобства, които сме свикнали да приемаме за даденост.