IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Apple срещу Facebook: Битката на титаните

Марк Зукърбърг и Тим Кук не могат да постигнат нормален диалог по темата за опазването на потребителските данни

18:01 | 21.02.21 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Johannes Berg/Bloomberg</em></p>

Снимка: Johannes Berg/Bloomberg

Съветници на двете компании, включително адвокатски фирми и лобисти, са все по-притеснени, че няма да могат да работят за двата технологични гиганта, посочват хора, които работят за фирмите.

В личен план двамата мъже се различават значително. 36-годишният Зукърбърг, е хакер, излязъл от Харвард, който някога изтъкваше неприкосновеността на личните данни като социална норма. 60-годишният Кук, който е от Алабама, се издига в компанията като специалист по логистика на веригата за доставки.

Зукърбърг изгради Facebook върху концепцията за радикална откритост и е твърдо решен да запази компанията в основата на глобалната свързаност, с безплатни услуги, подкрепени от таргетирана реклама. Източници, запознати с начина, по който мисли Зукърбърг, казаха, че той е приел лично критиките на Apple, рискувайки това да го разсее в момент, в който Facebook води много други битки в САЩ и чужбина заради модерацията на съдържанието и потискането на конкуренцията.

Кук, бивш заместник на съоснователя на Apple Стив Джобс, планира са създаде потребителско преживяване без това, което описва като инвазивно проследяване. Позицията му по отношение на неприкосновеността на личния живот, която датира още от дните на управлението на вече покойния Стив Джобс, донякъде е улесенена от факта, че голяма част от бизнеса на Apple идва от продажбата на iPhone, iPad и компютри, а не от реклами.

Докато се развиваха, Apple и Facebook започнаха да се конкурират все по-пряко в някои области. В момент, в който продажбите на iPhone достигнаха потенциален пик, Кук насочи Apple към развитието на дигитални услуги. Нейната чат система iMessage се конкурира за вниманието на потребителите с предложения на Facebook като WhatsApp. Facebook пък разработва повече хардуерни устройства. И двете компании инвестират в разплащателни системи.

Освен това Apple генерира милиарди долари годишно от Google, тъй като прави търсачката на гиганта такава по подразбиране в браузъра си Safari. Печалбата на Google пък до голяма степен идва от събирането на потребителски данни, за което Кук и други лидери на Apple критикуват Facebook.

Зукърбърг публично е заявявал, че Apple е един от най-големите конкуренти на Facebook. В лични разговори той и други служители на Facebook водят кампания срещу Apple. На срещи и в разговори с представители на правителства, антитръстови регулатори и рекламодатели, те твърдят, че компанията злоупотребява с властта си и заслужава по-голям регулаторен контрол, твърдят източници, запознати с въпроса.

При представянето на финансовия отчет в края на януари, Зукърбърг заяви: “Apple има всички стимули да използва доминиращата позиция на платформата си, за да се намесва в работата на нашите приложения и как работят други приложения“.

Apple засили контрола си над поверителността, а тази пролет се подготвя да пусне нова функция, която ще позволи на потребителите да ограничат възможността на приложенията да проследяват какво правят на телефоните си.

В края на миналия месец, по време на онлайн речта си по повод Международния ден на поверителността, Кук даде ясно да се разбере каква е позицията му, без да назовава Facebook. „Ако един бизнес е изграден върху подвеждането на потребителите, върху експлоатацията на данни, върху избори, които използва не са избори, тогава не заслужава нашата похвала – заслужава реформа“, обяви той.

Отношенията невинаги са били толкова лоши. През 2014 г. когато Кук беше по-фокусиран върху бизнес заплахата от операционната система Android на Google, той нарече Facebook “партньор“.  

Възходът на смартфона, подкрепен до голяма степе от iPhone на Apple, през 2012 г. въведе Facebook в света на мобилните приложения. Докато потреблението на приложения се увеличаваше, започнаха да изникват въпроси за опазването на данните на потребителите. Междувременно Apple работеше по въпроса на вътрешно ниво.

Последна актуализация: 14:10 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 1
michaelis23
преди 3 години
аз съм я постигнал като не ползвам и двата бoклyчapникa .... :)) спомням си тва Япъла на служебния тел искаше и кръщелно да си напрайш акаунт там с 300ста зора без кредитна карта, а за тва другото там коментара е излишен, ако пишеш нещо политическо и акаунта е фюу същото кат в С. Корея. Единствената разлика между С. Корея и тез "Титаните" е че при Пинко ората не спат по улиците кат в Сашево, щот си имат особен олигофpеничeн комунистически джендърясал негрoиден строй ..... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още