Покупката на видео игра в днешно време се усеща като летене с бюджетна авиолиния. Докато се доберете до всички допълнения и си платите за всички екстри, цената от етикета може да се окаже само малка част от сумата, която ще сте платили, пише Bloomberg.
Ето защо разработчикът на игри CD Projekt SA намери специално място в сърцата на гейминг ентусиастите. За разлика от конкурентите си гиганти Electronic Arts, Activision Blizzard и Take-Two Interactive Software, базираното във Варшава студио спечели повечето си средства по старомодния начин: продавайки игра, на която можете да се насладите напълно, без да се налага да продължавате да харчите за нея.
Тази стратегия ѝ помогна да превърне поредицата „The Witcher” в хит, който в крайна сметка беше адаптиран в сериал на Netflix. През последните пет години цената на акциите на полската компания е скочила с 1800%.
Сега нещата изглеждат извън контрол.
Ръстът на стойността на книжата изглежда беше породен от очакването на екшън ролевата игра “Cyberpunk 2077”, в която участва Киану Рийвс и която имаше 8 млн. предварителни поръчки. Тя беше пусната в средата на декември след огромна еуфория у играчите. Но скоро след това “Cyberpunk 2077” се сблъска с ужасни отзиви от потребителите и технически проблеми, в частност на конзолите PlayStation на Sony и Xbox на Microsoft.
Тези проблеми накараха Sony да изтегли играта от онлайн магазина си на 18 декември. Цената на акциите на CD Projekt се срина с повече от 22% в резултат на новини, увеличавайки спада, който инвеститорите донесоха от 4 декември насам. Към 21 декември 2020 г. компанията е оценена на 25 млрд. злоти (6,8 млрд. долара).
Това е особено голям удар за играчите и за акционерите. „Cyberpunk” трябваше да оформи основата на новите онлайн услуги, които могат да донесат много по-лесни за прогнозиране приходи. Тези услуги в момента носят едва 8% от годишните приходи от продажби на CD Projekt и се очакваше да скочат над четири пъти до 2,8 млрд. злоти през тази година.
В Electronic Arts този тип услуги „на живо“ представляват 51% от приходите от продажби, а покупките на игри – под 40%.
Според анализатора на Bloomberg Intelligence Матю Кантърман на CD Projekt ще са ѝ нужни три до шест месеца, за да отстрани проблемите. Ако всичките ѝ разработчици са заети с тази задача, това може да означава забавяне на услугите на живо, а съответно и на очакваните от тях приходи.
За съжаление на геймърите, случилото се подчертава защо е важно студиата да заложат на допълнителните предложения. Ако нещо се обърка с една нова игра и по-малко хора си я купят, това ще има голямо отражение върху печалбата на студиото, ако то не разчита на печалба и от услуги на живо. Провалът на CD Projekt със „Cyberpunk 2077” означава, че инвеститорите в компании за игри вече няма да имат търпение за подобни стратегии като тази.