Доставките на стоки с дронове могат да се окажат от значение за намаляване на емисиите въглероден диоксид от транспортния сектор, отчита анализ на Европейската агенция по околна среда. Транспортният сектор е следващият във фокуса на европейските власти, след като бяха направени редица предложения за намаляването на емисиите в енергетиката. Но на този етап трябва да бъдат изпълнени редица фактори.
Например доставката с безпилотните самолети е по-ефективна от гледна точка на въглеродния отпечатък и може да замести бензинов или дизелов двигател, когато става въпрос за кратки дистанции и получатели на пратките, разположени в близост. Удачно е заместването на мотоциклети с дронове при доставката на стоки в селски региони.
Все още не е много ясно дали навлизането на дроновете в бизнеса с доставките, което наблюдаваме все по-често, ще замести съществуващите начини за превоз на товарите или ще бъде разработен нов продукт. Позитивите от намалените емисии въглероден диоксид пък може да бъдат изцяло заличени от нужната промяна в логистиката или от утилизирането на батериите, които използват.
От екологична гледна точка използването на безпилотни самолети при доставка има и още негативи. Основният от тях е взаимодействието им с птици, като опасност може да се крие и по отношение на вдигания от дроновете шум, който да смути птиците в естествените им обитания. Вече има и съобщения за орли, които нападат дронове, взимайки ги за плячка.
Шумът от прелитащи дронове едва ли ще бъде приятен за ухото и на живеещите около транспортните коридори хора.
Използването на дронове повдига и още въпросителни, свързани със сигурността, защитата на нискоквалифицирани работни места, включително и етични, свързани с личния живот на хората. Придвижването на дроновете с тежък или опасен товар над урбанизирани зони крие рискове от катастрофи - с друг дрон или дори самолет, или повреди, което може да се окаже опасно за хората.
Тези машини могат да бъдат използвани още и за нелегални превози на оръжия и наркотици, както и за извършването на терористичен акт, предупреждават още от европейската агенция.
Нарушенията на личното пространство са свързани с възможността на дрона да предава в реално време картина по време на своя полет. А от етична гледна точка на тези летателни апарати може да се наложи да "избират" кого да наранят в случай на инцидент, който не може да бъде избегнат.
Но все пак, първоначално разработени за военни цели, през последното десетилетие дроновете се развиват скоростно и навлизат в цивилния свят. Повечето от тях все още се продават на частни лица, но безпилотните летателни апарати все по-често стават част от бизнеса. Те имат различна големина и начин на задвижване, а данните показват, че все още се използват за развлечение.
Очакванията на анализаторите са през 2025 година дроновете, използвани за търговски нужди, да бъдат около 200 хил., спрямо 10 хил. през 2016 година. До 2035 година броят им ще достигне 395 хил. Част от тях (10 хил.) ще бъдат използвани в енергетиката, например за инспекция на инсталации.
На този фон дроновете, използвани от частни лица са между 1 и 1,5 млн. през 2016 година.
Според оценките на Европейската комисия дроновете ще имат позитивен ефект за икономиката, оценяван на около 10 млрд. евро годишно и създавайки около 100 хил. работни места през следващите 20 години.
Анализи показват, че глобалният пазар на дронове ще расте от 14 млрд. евро през 2018 година до 43 млрд. евро през 2024 година. Голям е потенциалът за растеж, тъй като дроновете са много привлекателни за компаниите за доставка като Amazon, DHL и Google.