Ако е имало човек, който не беше чувал за играта Fortnite досега, то скандалът между нейния разработчик Epic Games и Apple тази година определено накара мнозина да се запознаят с нея.
Всичко започна в средата на август, когато Epic Games се опита да заобиколи част от таксите на Apple в магазина ѝ за приложения. Спорът е свързан с дългогодишната практика на App Store да таксува разработчиците на приложения с 30% от приходите им от продажби през нейната платформа.
Недоволна от факта, че компанията на Тим Кук прибира близо една трета от приходите на една от най-популярните игри в света, Epic предложи на потребителите нов начин за директна покупка на артикули за Fortnite, с което реално прескочи комисионата на Apple.
От своя страна, собственикът на App Store се разяри дотам, че обяви, че от Epic Games са двулични и алчни. В крайна сметка Fortnite беше свалена от магазина за приложения и все още не фигурира там, защото двете компании водят съдебни битки.
Истината е, обаче, че Epic Games само открехна вратата към проблем, който тлее от много години. В последните месеци регулаторите по целия свят говорят все повече за прекалено голямата власт, която държат в ръцете си технологичните гиганти като Apple. На преден план излизат антитръстовите въпроси и как да се ограничи влиянието на такива компании, за да не се задушава конкуренцията и да не се налагат пазарни практики, които са в ущърб на другите.
Epic Games яхна смело тази вълна и се присъедини към алианс, който включва Spotify, Match Group и други големи компании, които искат да окажат натиск върху Apple, но и върху други оператори на магазини за приложения, защото смятат, че са нужни промени в правилата.
Водещи представители на Правосъдната комисия към Камарата на представителите в Съединените щати тази година приключиха 16-месечното си разследване на технологичните гиганти в САЩ и в общо 450 страници обясниха, че Apple, Amazon, Facebook и Google се радват на „монополна власт“, която не се отразява никак добре на конкуренцията.
Подобни твърдения се чуват все повече и в Европейския съюз, а еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер не дава сигнали да разхлабва хватката си над т.нар. Big Tech.
Попаднала под целия този натиск, Apple се опитва да се справи със ситуацията, като работи на дребно. Примерът с App Store е именно такъв. В сряда компанията обяви, че ще намали до 15% комисионата за малки разработчици, които генерират до 1 млн. долара нетни приходи на година в нейния магазин за приложения.
Тук обаче е нужна малка справка. Наскоро от Sensor Tower разкриха пред CNN, че над 97 на сто от разработчиците на приложения за iOS генерират под 1 млн. долара годишни приходи от разходите, които правят потребителите.
По-любопитното – икономическата активност на тези разработчици се равнява на едва 5% от общите приходи на App Store за миналата година. Т.е. повечето средства на магазина за приложения идват от големите компании.
Но онези, които създадоха алианс скоро след казуса с Epic Games, не са никак малки. Нито Spotify, нито Basecamp, нито Match Group (разработчикът на Tinder) попадат в категорията, за която има облекчения.
А това означава, че натискът върху Apple от най-големите ѝ корпоративни критици и от регулаторите изобщо няма да затихне, а напротив. Играта на дребно по-скоро може да ги ядоса още повече.
преди 3 години MAGFA is not maga2020! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години всъщност майкрософт прецакаха нетскейп с атака, пак по същата схема, но на ония не им издържа защитата :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години точно обратното е... това е класически пример за злоупотреба с монополно положение.. дано ги разцепят от глоби.амазон тоже... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Това ми напомня за 90те, когато Netscape подхванаха атаката срещу Microsoft, тогава света спечели, а Netscape умря, за съжаление. Но няма операционна система или среда, без да има приложения за нея, просто това е, така, че рано или късно Apple ще намалят таксите, важното е, че до тогава те ще натрупат още едно не малко състояние и предполагам, че това е целта от самото начало. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Точно обратното. Епъл упражнява обикновен рекет - ако не платиш, спира достъпа до клиентите. Неслучайно е триста зора да си сложиш приложение, което не е в магазина. На разработчиците Епъл не им трябва. Все едно да те задължат да си продаваш доматите само и единствено на Женския пазар, а после да ти турнат безумна такса за ползване на сергията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Странна работа - Епъл им дава достъп до клиентите си, колкото каже, толкова би трябвало да плащат. Какви са тези пазарлъци?! Ако не искат - има много други възможности. отговор Сигнализирай за неуместен коментар