Хората, които са били в дълбок плен на конспиративното мислене, са били също толкова склонни да вярват в по-безобидни конспирации, колкото и в опасни такива. Само по себе няма „такова нещо като безобидна конспирация“, отбелязват изследователите. Но някои хора биха могли да бъдат разубедени, така че дори опасните теории, които те поддържат, да станат по-малко заплашителни.
Поради това екипът смята, че е нужна стратегия на няколко нива. Тези, които силно вярват в конспирации, няма да приемат логически контрааргументи, но могат да откликнат на емоционални сигнали, които са представени с емпатия и уважение. Междувременно колебливите теоретици понякога могат да бъдат повлияни от интервенции „нагоре по веригата“ – да речем чрез изкачване на материали, отхвърлящи конспиративните теории, при резултатите от търсенето.
Така или иначе, това, което кара някои хора да се закачват за теории на конспирацията, не е само резултат от индивидуални психологически проблеми (въпреки че те играят роля), но и социалната принадлежност. В Монтана, САЩ, екипът изследва „Дженифър“, която възприема конспиративни теории, защото те определят нейната приятелска група.
Всеки, който се опитва да развенчае тези идеи, трябва да помисли добре и за културните сигнали. Да вземем дизайна на уебсайтовете. Професионалистите на 21 век обикновено придават повече достоверност на информацията, която идва от сайтове, изглеждащи по-добре.
И обратното, учените са установили, че конспиративните теоретици са по-склонни да вярват на информация, която идва от по-зле изглеждащи, любителски сайтове, тъй като те им се струват „по-автентични“. Това може да не е очевидно за специалистите на места като Google и не е от типа прозрения, които анализът на големи обеми от данни би разкрил. Но е от решаващо значение.
Могат ли такива изводи да бъдат използвани от технологичните компании, за да се избегнат бъдещи сценарии като #Pizzagate? Има малки успехи. Изследването описва как един потребител, „Луис“ в Сан Диего, се е отказал от теория на конспирацията, свързана с кемтрейлс, след като Google е издигнал на върха на резултатите алтернативен материал.
Но няма да е лесно да се противопоставим на скоростта, с която новите теории на конспирацията продължават да се трансформират. (Развенчаната теория за #Pizzagate наскоро изплува неочаквано в социалните мрежи, като този път дори въвлече певеца Джъстин Бийбър).
Това е особено притеснително, като се има предвид, че изследванията на Ускински показват, че 51% от американците отчасти вярват на поне една от основните теории на конспирацията, които са актуални в момента, и че с Covid-19 и предполагаемата ваксина срещу него сме свидетели на нов мощен източник на конспиративни идеи, независимо от изборите в САЩ.
преди 4 години Нон стоп лъжи за всичко и всички и обявяване на опозицията за конспиратори, врагове на народа и дори за луди. Коя партия и коя идеология правеше така - помните ли добре?Която и да е тя явно и до днес си е на власт и тя е на път да дойде на власт даже в САЩ...Джордж Оруел я нарича с тайното име ingsoc, дерзайте коя е конспиратори и декодирайте съобщението от него... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години ше им спрат зобта ... който плаща , той потъчва музиката , я питай Бойча по тоА въпрос ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години кат за начало да спрат да лъжат кат циганьe и нема има "конспирации" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Как технологичните гиганти могат да се борят с конспирациите? Не, защото са час от тях. Вземете ФейсФук например и арабската "пролет". отговор Сигнализирай за неуместен коментар