Джан основава ByteDance, компанията майка на TikTok, през 2012 г. в апартамент в Пекин. „Най-голямата стая за срещи беше около 10 квадратни метра, но идеите могат да са много по-големи“, си спомня в заснето миналата година видео.
Един от първите му продукти е приложението за събиране на новини, наречено Jinri Toutiao, или „Днешните заглавия“. Джан, който е и главен изпълнителен директор на ByteDance, няма предишен опит в медиите, но може да програмира. Приложението използва изкуствен интелект, за да подбира новини според навиците на потребителите: На какво биха кликнали? Колко дълго биха се задържали на него? Дочели ли са статията?
Освен това получава над 100 иска и съдебни дела от онлайн медии и вестници, които го обвиняват, че откраднал съдържанието им. В някои от случаите ByteDance е трябвало да компенсира създателите на съдържанието за използването на тяхната работа без разрешение. ByteDance твърди, че компанията, подобно на други платформи в индустрията, “се сблъсква с известни проблеми“ със закона за авторското право в Китай в ранните си години, а след това сключва партньорства с много медийни уебсайтове.
Пътуване до Калифорния през 2014 г. затвърждава желанието на Джан да изгради глобална компания. С група от други млади китайски основатели на бизнеси той обикаля Facebook и Tesla и се среща с личности като съоснователя на Yahoo Джери Янг. Тръгва си убеден, че китайски технологични предприемачи могат да се конкурират във висшата лига.
TikTok доказва, че е така. Подкрепено от алгоритми, които правят видеата му пристрастяващи, приложението се превръща в глобална сензация. Свалено е повече от 2 млрд. пъти по света, сочат данни на компанията за пазарни проучвания Sensor Tower. Неговата все още частна компания майка ByteDance е с оценка от 100 млрд. долара.
Освен, че е първото потребителско приложение от Китай, което набира сили на Запад, TikTok, за разлика от много от предишните успехи на Китай, не може да бъде обвинен, че е копирал западна технология.
В момента TikTok е основна социална мрежа за милиони тинейджъри по света. „Един предприемач няма страна. Когато разработва нещо, то не е просто за някой конкретен пазар, а за хората по света“, коментира Анис Узаман, основател на Pegasus Tech Ventures.
Макар че технологиите бяха смятани за сектор, в който САЩ и Китай биха могли да работят заедно, американските рискови инвеститори подкрепиха китайски стартъпи и китайски инженери се преместиха в Силициевата долина, сега двете суперсили се съревеновават в тази област. TikTok се оказа в центъра на битката, заедно с Huawei Technologies и чат приложението WeChat на Tencent Holdings, което също е изправено пред забрана в САЩ, наложена от администрацията на Доналд Тръмп.
Иън Бремер, президент на консултантската компания Eurasia Group, твърди, че TikTok все повече ще се смята от китайските власти за стратегически важна компания. Значението е свързано с количеството данни, които събира, допълва той.
„Китай изведнъж осъзнава, че се нуждае от тези технологично възможности на вътрешно ниво и те са му нужни бързо“, посочва Бремер.
ByteDance пусна TikTok през 2017 г. Това се случи след като придоби базирания си в Шанхай конкурент Musical.ly, който набираше популярност сред американските тинейджъри и който в в крайна сметка се превърна в TikTok. По време на форум на пекинския Tsinghua University през март 2018 г. Джан заяви, че в рамките на три години очаква TikTok да събере повече потребители извън Китай, отколкото в страната.
Няколко седмици след това събитие китайското правителство затвори приложение на ByteDance за споделяне на вицове, посочвайки, че се публикува „вулгарно“ съдържание.
Този път, вместо да се противопостави на цензурата, Джан отговори с дълго съобщение в социалните мрежи, извинявайки се и обещавайки почти да удвои броя на хората, занимаващи се с цензура в компанията. Запитан за това сега, говорител на ByteDance твърди, че извинението е било обяснение до потребителите, разстроени, че Джан не е защитил платформата от съдържание, което не отговаря на техните ценности.