Netflix не е толкова голяма., но със своите 221 млрд. долара компанията може да си позволи да купи TikTok за 30 млрд. долара, докато се опитва да изгради Netflix и TikTok, като допълващи се гиганти. Стрийминг гигантът винаги може да покани външни инвеститори да купят миноритарни дялове на по-ниска цена, но да запази контрола си над компанията.
За разлика от Apple, Amazon, Google и Facebook, Netflix не беше извикана да свидетелства пред антитръстовата комисия на Конгреса, която обстреля компаниите с въпроси за наличието на прекалено голяма пазарна сила. Същевременно има малко реалистични алтернативи на Microsoft като купувач.
Най-голямата конкуренция: генерираните от потребителите видеа
Съизпълнителният директор на Netflix Рийд Хейстингс някога заяви, че най-големият конкурент на компанията му е сънят. Но наскоро той се фокусира върху две други заплахи: видео игрите и създадените от потребителите кратки видеа. В обръщение до акционерите с последния финансов отчет Хейстингс дори коментира по-специално TikTok като нов конкурент на Netflix.
„Растежът на TikTok е изумителен, показвайки променливостта на интернет развлечението“, писа Netflix на 16 юли.
Хейстингс не крие страховете си от това, което може да детронира Netflix. Не е Disney+, HBO Max или една от новите американски абонаментни услуги. Става дума за това, което той нарича „заплахите заместители“.
„Много хора обичат видео игри вместо да гледат филми и сериали, или живеят в YouTube, вместо да гледат филми и сериали“, коментира Хейстингс в подкаста Land of the Giants на Vox Media. „Нашата цел е да бъдем най-добре в света по отношение на филмите и сериали, а опасността за нас е тези други неща да не станат много по-привлекателни за хората“.
Покупката на TikTok ще защити истински компанията от една от тези заплахи.
Огромна рекламна възможност
Сега експертите по сливания и придобивания могат да кажат, че никога не бива да купваш актив, за да диверсифицираш или хеджираш. Но TikTok е повече от просто хеджиране за Netflix. От години последната твърди, че абонаментната ѝ услуга няма да включва реклами. Но рекламната индустрия коментира, че Netflix няма да има голям избор, освен да допусне реклами.
„Те ще се нуждаят от растеж“, коментира във връзка с Netflix Тара Уолпърт Леви, вицепрезидент в Agency and Media Solutions, отговарящ за YouTube и Google. „Евентуално ще им е нужен повече растеж“.
TikTok може да запази Netflix без реклами, ако привличаните в глобален мащаб абонати започнат да спадат. Придобиването на базирана на рекламата компания с голям потенциал за растеж може да даде на Netflix възможност да се възползва от тозипазар без да се намесва сериозно в своя успешен абонаментен продукт. TikTok, разбира се, е безплатна. Netflix е с абонамент. Те се допълват, точно както NBCUniversal позиционира своята стрийминг услуга Peacock, предлагайки я като безплатна алтернатива на кабелната телевизия.
Facebook купи Instagram и WhatsApp, за да се задържи начело на тенденциите в социалните мрежи. Това проработи. Facebook е гигант за 790 млрд. долара. Netflix може да използва подобно мислене с TikTok.