Най-големите платформи за споделено пътуване се надпреварват отвъд основния си бизнес с транспорта в създаването на доминиращо „супер приложение“, което да предлага редица услуги. Но Covid-19 бързо ги принуди да преоценят как ще изглежда портфолиото им от услуги, когато става дума за генериране на приходи, пише CNBC в анализ.
Сделката на Uber за придобиването на Postmates за 2,65 млрд. долара в акции показва как базираните на приложения доставки на храни се превърнаха в още по-ключов бизнес фокус в ерата на коронавируса, след като търсенето на превози се срина. През първото тримесечие на годината резервациите за превози с Uber са се свили с 80% на годишна база, докато резервациите за доставки на храна с Uber Eats са скочили с над 50 на сто.
Но не става дума само за Uber или за пазарна динамика в САЩ. Азиатските лидери в споделеното пътуване също правят промени, за да отразят тези в света. Индонезийската Gojek, оценена на 12,5 млрд. долара, съкращава служители и се отказва няколко предложения, които помогнаха за амбициите ѝ да се превърне в добре познато глобално „супер приложение“. Компанията, която започна като диспечерска услуга с мотоциклетни таксита, съкрати 9% от персонала си и сега се фокусира върху транспорта, разплащанията и доставките на храна, като основни бизнеси, които да помогнат за възстановяването ѝ след пандемията.
Концепцията за „супер приложението“
Стратегията на Gojek за „супер приложението“, предлагаща до 20 услуги в едно приложение, беше приветствана за комбинирането на ключови неща, като насърчава потребителите да ползват предложенията на фирмата в редица области. Всъщност основателите на компанията Надием Макарим, Андре Селистьо и Кевин Алуви решават, че могат да свържат по-лесно клиентите и шофьорите на моторни таксита. „Тайната съставка беше вярата, че тези хора са честни, че са работливи хора, които просто нямат точните възможности“, коментира Алуви, който е един от главните изпълнителни директори на Gojek.
През 2015 г. Gojek пусна първото си приложение за транспорт, но след като клиентите искаха шофьорите да правят повече, портфолиото от услуги започна да се разраства. 20-те услуги в Индонезия включват Gobox (за доставка на пратки), GoCar (услуга за частни коли), GoFood, GoShop и GoPlay.
По собствени оценки азиатският еднорог е обработил трансакции за 9,5 млрд. долара през 2018 г. (последната година, за която има налични данни) и разполага с 2 млн. шофьори на таксита и 400 хил. партньори в търговията през своето суперприложение. Компанията е набрала над 6 млрд. долара от инвеститори, сред които Visa, Google, Facebook и PayPal. Но с обявяването на съкращенията, Gojek заяви, че спира поне няколко услуги – GoLife и GoFood Festivals, които са свързани с преживявания на живо.
Промяна в ръководството преди глобалната криза
Преосмислянето е породено от невижданата пандемия и се случва точно след като Gojek преживя неочаквана промяна в мениджмънта. Структурата на компанията, предвиждаща да има двама главни изпълнителни директори, е резултат от оттеглянето на основателя и главен изпълнителен директор Надием Макарим през октомври. Той напусна, за да стане министър на образованието и културата на Индонезия.
„Човекът има страхотни амбиции. Той обича Индонезия като страна и очевидно е много надарен и отдаден от гледна точка на това наистина да подкрепя страната като цяло“, коментира единият от изпълнителните директори – Соелистьо, описвайки оттеглянето на Макарим като неизненадващо.
Алави, бившият главен информационен директор, и Соелистьо, който беше президент, формализираха начина, по който работят заедно. „Кевин и аз работим заедно от ден едно“, коментира Соелистьо. „Понякога думата стартъп означава, че си особено зависим от един човек, особено основателите“, посочва той.
Шайлендра Синх, базиран в Сингапур управляващ директор на Sequoia Capital (инвеститор в Gojek), твърди, че „силната ориентация на екипа към мисията“ е била сред причините за първоначалната инвестиция, но той не е имал представа колко голяма ще стане Gojek. „Това е едно от онези неща, които понякога правим, без да разбираме колко големи ще станат“, коментира той. „Винаги съм казвал, че техният лидерски екип е толкова силен, че има поне пет до десет души в основния екип, които могат да бъдат главни изпълнителни директори“, допълва Синх.
Sequoia е сред ранните инвеститори в Gojek. Тя е дала 10 млн. долара за 25% от компанията. Този дял е намален от потока големи средства и големи партньори в компанията. Соелистьо твърди, че Gojek е запазила независимостта си, тъй като няма един инвеститор, който да разполага с повече от 10% от компанията.
Gojek печели и от факта, че е базирана в най-голяма икономика в Югоизточна Азия, където населението според ОИСР е 225 млн. души. Компанията направи експанзия в Сингапур, Тайланд, Филипините и Виетнам, предлагайки множество услуги, пригодени за всеки от местните пазари.
Gojek се конкурира на няколко фронта с Grab, базиран в Сингапур стартъп, който набра над 10 млрд. долара. Grab, която също започна като услуга за споделено пътуване, се определя като международна услуга, предлагана в повече страни от Gojek. През 2018 г., след период на силна и скъпа конкуренция с Uber за доминиране на споделените пътувания на много пазари, последната продаде бизнеса си в Югоизточна Азия на Grab в замяна на това Uber да получи дял в компанията. Grab оперира в 351 града в осем държави в региона.
Grab, която съкрати 5% от служителите си в отговор на пандемията, отказва неин представител да даде интервю по темата. В коментар за CNCB тя посочва: „Като единственото регионално суперприложение в Югоизточна Азия, ние предлагаме богато портфолио от услуги, включително транспорт, доставки на храна, финансови услуги, хранителни продукти и други до нашите над 180 млн. потребители“.