Но след като ефектът от черния списък започна да се усеща, пазарният дял на Huawei спадна до 15,2% през четвъртото тримесечие и тя слезе до третото място, след Apple.
През първото тримесечие на 2020 г. Huawei си върна втората позиция, но пазарният ѝ дял достигна 17,8%, под пика преди черния списък.
Въпреки че глобалните данни показват, че Huawei е останала сравнително незасегната, те прикриват какво се случва на ключови международни пазари. Устойчивостта се дължи на усилията на Huawei да печели повече от Китай, но и към насочването на множество по-стари модели смартфони към други развиващи се пазари.
Тъй като Китай е огромен пазар на смартфони, успехът там обичайно помага на пазарния дял на производителите в глобален мащаб. Делът на Huawei във втората по големина икономика в света скочи от 35,5% през първото тримесечие на 2019 г. до 42,6% през същото тримесечие тази година според IDC.
Фактът, че два от флагманите на Huawei – смартфоните Mate 30 и P40, бяха пуснати без лицензираните услуги на Android. Това не е голям проблем в Китай, където услугите на Google така или иначе са блокирани. Китайските потребители на смартфони не са свикнали да използват тези приложения.
Но това се превръща в проблем на международните пазари, където потребителите разчитат на мното от услугите на Google, като Gmail, Maps и търсачката. За сравнение, други производители на смартфони, като Xiaomi или Samsung предлагат флагмани с въпросните услуги.
Краткосрочен успех
Huawei постигна краткосрочен успех със своята стратегия да насочи по-стари устройства към много от развиващите се пазари, за да поддържа своя глобален пазарен дял. Смартфоните, които бяха пуснати преди поставянето в черния списък, все още разполагат с лицензираните услуги в Android.
Така например пазарният дял на Huawei в Централна и Източна Европа достигна 26,4% през първото тримесечие на тази година, над нивото си от същия период на 2019 г., според Counterpoint Research. Междувременно делът в Азия, като се изключат някои пазари, също е по-висок.
IDC твърди, че делът на Huawei на пазара в Латинска Америка също е нараснал през тримесечието до края на март през тази година спрямо същото тримесечие на миналата. Този фокус към насочването на огромни бройки по-стари и по-евтини телефони помогна на Huawei да запази устойчив глобалния си пазарен дял, но анализатори твърдят, че този модел не е устойчив.
„На зрелите пазари извън Китай липсата на услугите на Google е голям проблем за нейните амбиции, свързани с флагман телефоните“, коментира Браян Ма, вицепрезидент проучвания на устройства в IDC. „Huawei може временно да се задържи, като се фокусира върху по-стари, по-евтини модели на определени развиващи се пазари, но това не може да продължи“.
Китайските конкуренти на Huawei като Oppo и Xiaomi все още могат да пускат телефони с услугите на Google. Това засегма Huaweo на по-развитите пазари, което е голямо притеснение.