Рекламните бизнеси на Google и Facebook, чийто общ размер е нараснал близо тройно през последните пет години, могат да отбележат спад, докато коронавирусът оказва натиск върху глобалната икономика, пише в коментар NYTimes.
Някога изобилстващите реклами на пътувания и развлечения сега са изчезнали от търсачката на Google. Цените на рекламата във Facebook достигнаха рекорно ниски нива. А анализаторите от Wall Street оценяват, че годишните рекламни приходи ще се свият за първи път в историята на двете компании.
Това е спад, който традиционните медии са преживявали и преди, но беше трудно да си представим, че Facebook и Google, на които се падат над половината от разходите за онлайн реклама, ще се сблъскат с нещо подобно.
И макар да се очаква, че ситуацията няма да е толкова добра за Google и Facebook, прогнозата за останалата част от рекламната индустрия е още по-лоша. Колкото и малки дигитални разходи да има, те ще бъдат насочени към гигантите, което ще остави по-малките социални мрежи и медии извън играта.
„Доколкото хората ще харчат, средствата ще бъдат още по-концентрирани в Google и Facebook”, коментира Никол Перин, главен анализатор в eMarketer. „Те вероятно ще се окажат в по-силна позиция, след като всичко приключи“.
Трусовете започват да се усещат. Уебсайтът за ревюта Yelp обяви, че съкращава 1000 служители и пуска в отпуск още 1100. В имейл Джереми Штопелман, главният изпълнителен директор на Yelp, заяви, че е необходимо да се свият разходите, тъй като мерките на правителствата са засегнали ресторантите, баровете и местните бизнеси, които са основните рекламодатели за компанията.
След като прогнозира между 5 и 11% ръст на приходите за първото тримесечие, миналия месец Twitter изтегли прогнозата си и обяви, че вече очаква лек спад. Pinterest също се отказа от своята прогноза за над 30% ръст на годишните приходи, защото твърди, че от средата на март наблюдава силно понижение. Компанията не е обявила обновената си прогноза.
Дейвид Родинтски, главен изпълнителен директор на рекламна агенция 3Q Digital, твърди, че в трудни времена рекламодателите се насочват към реклами, които имат най-директен ефект. Комбинирането на богатството от информация за потребителите с факта, че са най-посещаваните места в интернет, оставя Facebook и Google в безопасност.
Но това не значи, че двете компании няма да се сблъскат с трудности. В бележка до инвеститорите от миналия месец Джон Блекледж, анализатор в инвестиционната фирма Cowen, намали прогнозата си за годишните приходи на Google и Facebook с близо 20%. Сега той очаква и двете да запишат спад на този показател.
Цената на рекламите във Facebook е спаднала средно с 35-50% през последните седмици, твърди Алекс Палмър, анализатор в дигиталната маркетингова агенция Gupta Media. Миналия месец Facebook предупреди, че вече вижда сигнали за ранно отдръпване.
„Нашият бизнес е неблагоприятно повлиян, както много други“, посочват Алекс Шулц и Джей Парик, двама вицепрезиденти на Facebook. „Наблюдаваме отслабване на нашия рекламен бизнес в страните, които предприемат агресивни действия за намаляване разпространението на Covid-19”.
Анализаторът на RBC Capital Markets Марк Махани, който е направил 50 търсения в Google миналия месец, не е открил никакви реклами за пътувания и ресторанти.


Хороскоп за 18 декември 2025
АГ-Варна получи дарение за отделението по неонатология
11 са камерите, поставени в тоалетните на 138 СУ
Дарителите у нас са се увеличили със 74%
Депутатите приеха удължителния бюджет на първо четене
Warner Bros. призовава инвеститорите да отхвърлят офертата на Paramount
Геотермалната енергия е най-евтиният заместител на въглищните ТЕЦ
IPO на нов конкурент на Nvidia в Китай беше презаписано близо 3000 пъти
Германия ще одобри военни поръчки на стойност над 50 милиарда евро
Phillips 66 има готовност за Western Gateway
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Нов картел разтърси автомобилната индустрия в Европа
Установиха наличие на неорганичен арсен в бебешка каша
Коледни рецепти – как да приготвите шоколадов ментов сладкиш
ДПС-НН: Охраната на Пеевски не е по-голяма от тази на президента
Политически трусове, висока инфлация, липса на работна ръка... Притесненията на бизнеса растат
Омбусманът ще откаже, ако бъде избрана за служебен премиер