Рекламните бизнеси на Google и Facebook, чийто общ размер е нараснал близо тройно през последните пет години, могат да отбележат спад, докато коронавирусът оказва натиск върху глобалната икономика, пише в коментар NYTimes.
Някога изобилстващите реклами на пътувания и развлечения сега са изчезнали от търсачката на Google. Цените на рекламата във Facebook достигнаха рекорно ниски нива. А анализаторите от Wall Street оценяват, че годишните рекламни приходи ще се свият за първи път в историята на двете компании.
Това е спад, който традиционните медии са преживявали и преди, но беше трудно да си представим, че Facebook и Google, на които се падат над половината от разходите за онлайн реклама, ще се сблъскат с нещо подобно.
И макар да се очаква, че ситуацията няма да е толкова добра за Google и Facebook, прогнозата за останалата част от рекламната индустрия е още по-лоша. Колкото и малки дигитални разходи да има, те ще бъдат насочени към гигантите, което ще остави по-малките социални мрежи и медии извън играта.
„Доколкото хората ще харчат, средствата ще бъдат още по-концентрирани в Google и Facebook”, коментира Никол Перин, главен анализатор в eMarketer. „Те вероятно ще се окажат в по-силна позиция, след като всичко приключи“.
Трусовете започват да се усещат. Уебсайтът за ревюта Yelp обяви, че съкращава 1000 служители и пуска в отпуск още 1100. В имейл Джереми Штопелман, главният изпълнителен директор на Yelp, заяви, че е необходимо да се свият разходите, тъй като мерките на правителствата са засегнали ресторантите, баровете и местните бизнеси, които са основните рекламодатели за компанията.
След като прогнозира между 5 и 11% ръст на приходите за първото тримесечие, миналия месец Twitter изтегли прогнозата си и обяви, че вече очаква лек спад. Pinterest също се отказа от своята прогноза за над 30% ръст на годишните приходи, защото твърди, че от средата на март наблюдава силно понижение. Компанията не е обявила обновената си прогноза.
Дейвид Родинтски, главен изпълнителен директор на рекламна агенция 3Q Digital, твърди, че в трудни времена рекламодателите се насочват към реклами, които имат най-директен ефект. Комбинирането на богатството от информация за потребителите с факта, че са най-посещаваните места в интернет, оставя Facebook и Google в безопасност.
Но това не значи, че двете компании няма да се сблъскат с трудности. В бележка до инвеститорите от миналия месец Джон Блекледж, анализатор в инвестиционната фирма Cowen, намали прогнозата си за годишните приходи на Google и Facebook с близо 20%. Сега той очаква и двете да запишат спад на този показател.
Цената на рекламите във Facebook е спаднала средно с 35-50% през последните седмици, твърди Алекс Палмър, анализатор в дигиталната маркетингова агенция Gupta Media. Миналия месец Facebook предупреди, че вече вижда сигнали за ранно отдръпване.
„Нашият бизнес е неблагоприятно повлиян, както много други“, посочват Алекс Шулц и Джей Парик, двама вицепрезиденти на Facebook. „Наблюдаваме отслабване на нашия рекламен бизнес в страните, които предприемат агресивни действия за намаляване разпространението на Covid-19”.
Анализаторът на RBC Capital Markets Марк Махани, който е направил 50 търсения в Google миналия месец, не е открил никакви реклами за пътувания и ресторанти.