Това, което текущата криза подчерта, е каква част от управляваните от милиардери технологични гиганти приличат на основни публични и квази публични стоки и услуги. Тъй като вирусът затвори училища, библиотеки и паркове в някои градове, тези пространства се пренасят онлайн. Информирането, образованието и здравната грижа в тези времена са в голяма степен зависими от интернет, съответно и от FAANG (Facebook, Amazon, Apple. Netflix и Alphabet) (и Microsoft), които от миналата година са свързани с над 40% от целия интернет трафик. Трудно е да си представим как духът ще бъде върнат в бутилката. След като страните вдигнат блокадите, технологичните гиганти ще запазят силата си.
Ето защо, когато излезем от самоизолацията, за да изградим общество след коронавируса, не можем просто да се върнем към предишното статукво. Вирусът вече накара правителствата по света да помислят къде трябва спешно да насочат помощта си, като трилиони ще отидат в подкрепа на работници, болници и безработни, не само при големите бизнеси. Подобно преосмисляне трябва да се случи и по отношение на технологичните платформи. Ако те ще предлагат съществени публични стоки, това трябва да се случва при по-високи стандарти.
Ако социалните мрежи са нашите паркове и алеи, те трябва да бъдат поддържани чисти от дезинформация и зложелатели. Ако платформите за онлайн търговия доставят ключово медицинско оборудване за властите, те не трябва да предлагат фалшиви лекове. Ако онлайн магазините са инфраструктура за малки фирми и работещи в гиг икономиката, те трябва да се управляват справедливо. Ако цялото събиране и обработване на личните ни данни помогне за по-добро здравеопазване, то хората трябва да бъдат уведомени за това какво се събира, как се съхранява и то да не е проблемно. Океаните от данни, генерирани от здравното следене в момента, ще изискват нови правила и изключителен ангажимент, за да се ограничат злоупотребите.
Това послание стига до ушите на компаниите, които искат да се отърсят от миналото. Facebook сваля проблемно съдържание и дезинформация, свързана с коронавируса, като насочва потребителите към здравните власти. Amazon премахна от платформата си над 1 млн. продукта, които невярно твърдят, че лекуват коронавирус. Google забранява рекламите на медицински маски, за да не се подхранва паническото пазаруване.
В замяна на проактивните си действия големите технологични компании вероятно ще са по-малко критикувани от политиците в бъдеще и това е оправдано. Сегашната пандемия фокусира вниманието ни в общото благо и намали поляризацията в някои държави, като САЩ например. Ако онлайн платформите в миналото имаха склонност към по-скоро токсично поведение, те самите могат да се трансформират, а това ще бъде крачка в правилната посока.
Лошото е, че не знаем какви ще са дългосрочните ефекти, ако технологичните гиганти сключат мир с Големия брат. Защото държавата разшири своите специални правомощия, свързани с наблюдението, по време на кризата. Това може да се окаже огромен проблем в дългосрочен план, дори и сега да помага на общото благо. Затова трябва да държим очите си широко отворени.
преди 4 години зависи на кой оператор си , можеш и в София да го постигнеш ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Мисля, че все още има запазени села в Родопите без Интернет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години защо статията не е маркирана като платена ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години тогава ще ми се иска да бягам в страна с по-малко развити комуникации и технологии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар