Шофьорите на Uber Technologies и доставчиците имат нов шампион в лицето на еврокомисаря по антитръстовите въпроси, който иска да им помогне да се борят за по-добро заплащане и работни условия, пише Bloomberg.
В интервю за медията Маргрете Вестагер коментира, че търси начини да помогне на „хората, които работят в по-слаба позиция за преговори“, предвид опасенията за работниците в т.нар. гиг икономика (неофициалната заетост благодарение на ръста на онлайн платформите като Airbnb и Uber, чрез които хората купуват и продават услуги и работни места).
Ключов въпрос е дали ЕС може да „даде някакви насоки на европейско ниво за това как да се позволи на хората да се организират“ без да бъдат смятани за „картел“, посочва Вестагер, визирайки правилата, свързани с фиксирането на цени между компании.
Строгите картелни правила в Европа водят до милиарди евро под формата на глоби на компании, които се разбират да увеличават цените. Същата регулация е използвана, за да се попречи на работещите на свободна практика да се обединяват за колективно лобиране за по-високи заплати от по-силни работодатели като интернет платформите.
Вестагер, която започна да отговаря и за технологиите в блока, в допълнение към ролята ѝ в регулатора на конкуренцията, планира да промени това.
„Можем да се уверим, че хората могат да се обединяват“, защото „ако си смятан само за пореден независим самоназначен“ човек, „е много, много трудно това да се случи“, посочва Вестагер.
Компании като Uber трансформираха начина, по който хората пътуват в градовете и си поръчват храна. Базираната в Амстердам Takeaway.com се слива с JustEat за създаването на гигант в доставките на храна на стойност над 10 млрд. долара, докато Deliveroo привлече инвеститори като Amazon.com и достигна оценка от 4 млрд. долара.
Напрежението остава
Въпреки че някои компании, като Takeaway.com увеличиха правата, които предлагат на куриерите и шофьорите, напрежението остава. През 2018 г. водачите на UberEats във Великобритания излязоха на стачка, след намаление на таксите за доставка, но като цяло шофьорите могат да направят малко чрез протести по отношение на заплатите и работните условия. Те не могат да спорят със софтуера, който разпределя поръчките.
И въпреки че куриерите могат да се разглеждат като работещи на свободна практика или такива с втора работа, те са хора, които печелят все по-малко и разчитат на един уебсайт за заплата, която силно варира. За разлика от повечето европейски работници, те често имат ограничена или никаква застраховка за инциденти по време на работа.
"Ако погледнете Deliveroo и UberEats, приложението решава какво да правят, когато работят и колко печелят. Така че няма начин за преговори с тези платформи“, коментира Йорис ден Оуден от нидерландския профсъюз DNV, който работи с доставчиците на храна. „Размерът на средствата, които печелите, зависи от това колко поръчки можете да направите, така че хората си купуват електрически велосипеди, за да са по-бързи“.
„Deliveroo отдавна настоява за законови промени, които да позволят на самонаетите водачи да могат да получават повече от платформите, и ще продължава да го прави“, коментира говорител на Deliveroo. От Uber са отказали да отговорят на запитването за коментар.