IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Десетилетието на Apple

IPhone унищожи редица индустрии, но помогна за създаването на много други

17:58 | 25.12.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Ерата Тим Кук

В началото на десетилетието Apple се ръководеше от основателя си Стив Джобс. На 24 август 2011 г., два месеца преди смъртта на Джобс, кормилото пое Тим Кук, заемайки поста главен изпълнителен директор, на който е и до днес.

Под ръководството на Кук Apple продаде милиарди бройки iPhone и генерира стотици милиарди печалба. В някакъв момент компанията дори отчете най-печелившото тримесечие за публично търгувана компания досега.

През по-голямата част от десетилетието Apple беше най-високо оценената публична компания, като в някакъв етап загуби короната от дългогодишния си технологичен конкурент Microsoft, а съвсем наскоро и от Saudi Aramco.

През годините Apple генерира огромен обем от кеш на гърба на продажбите на iPhone, но през 2018 г., след данъчната реформа, тя подсказа, че планира да насочи по-голямата част от това състояние към акционерите си под формата на дивиденти и обратно изкупуване на акции.

Последното помогна на цената на акциите да нарасне с над 900%. Милиони долари, инвестирани в Apple на 1 януари 2010 г., към миналия петък щяха да са настойност 9,13 млрд. долара, след 7 - 1 сплит през 2014 г.

По пътя си Apple достигна няколко повратни точки. През 2015 г. тя стана част от индекса на сините чипове Dow Jones Industrial Average. Освен това получи признание от известния инвеститор Уорън Бъфет, чийто конгломерат Berkshire Hathaway сега притежава 5% от Apple.

През 2018 г. Apple стана първата публична компания, която премина границата от 1 трлн. долара пазарна капитализация. Година по-рано пък отвори Apple Park – огромния си корпоративен кампус в Купертино, Калифорния, чието построяване струва около 5 млрд. долара. В момента в него се помещава централата на американския гигант.

Да не забравяме, че Apple пусна три основни нови линии продукти: iPad, Apple Watch и AirPods. Всички те се продаваха добре. Нито една, обаче, не промени света по начина, по който го направи iPhone.

Жертва на успеха си

Apple навлиза в новото десетилетие като гигант с няколко особено печеливши продукта, но се сблъсква с все повече предизвикателства, свързани с размера и успеха си.

Наскоро Съдебната комисия към Камарата на представителите в САЩ поиска документи от Apple, Amazon, Facebook и Google като част от антитръстовото разследване, свързано с това, че Вашингтон става все по-скептичен към големите технологични компании. През последните месеци Кук трябваше да отговаря на въпроси на международни медии дали Apple е монополист най-вече когато става дума за контрола, който има в своята платформа App Store.

“Никой разумен човек няма да нарече Apple монополист“, заяви Кук през октомври.

Същевременно нарастват опасенията на активисти и защитници на потребителите за цената, която природата плаща за продажбата на нови хардуерни устройства на стотици милиони хора, които сменят джаджите си на всеки няколко месеца. През последните години Apple въведе нови програми за рециклиране и инициативи за намаляване на боклука, който стига до депата.

Други, включително бившият главен дизайнер на Apple Джони Айв, изразиха опасенията си, че iPhone може да е твърди добър, а хората не искат да спрат да го ползват. В отговор на това Apple пусна функцията за следене на времето на ползване на устройството, за да помогне на хората да се борят с пристрастеността си към светещия малък екран.

Може би най-голямото предизвикателство е, че iPhone вече не може да расте толкова бързо, колкото преди 10 години, когато стотици милиони потребители си купиха такъв телефон за първи път.

Продажбите на iPhone достигнаха пика си през 2015 г. - 231 млн. броя. Оттогава до голяма степен са без промяна. През 2019 г. обаче Apple заяви, че не планира да продължава да отчита колко бройки е продала, посочвайки, че общите приходи и други метрики са достатъчна информация за инвеститорите.

Вместо това компанията фокусира инвеститорското внимание върху хардуерното звено за носими устройства, където попадат Apple Watch и AirPods, както и към подразделението си за услуги, което предлага абонаментните Apple TV+ и Apple Arcade. Но iPhone все пак носи около 54% от приходите на Apple за 2019 г.

Дали новото десетилетие ще е благосклонно към Apple, както бяха последните 10 години, ще зависи от това дали онлайн услугите и носимите устройства ще променят живота ни толкова, колкото iPhone успя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:01 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 19 rate down comment 3
xapoznai
преди 4 години
Като гледам иновациите им и цената им давам 3 години преди да се разпърди работата. Конкуренцията е напред при това на цени далеч по-изгодни. Така, че да плащаш здраво за нещо изостанало едва ли е топ приоритет на много хора...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още