Някога хвърчащите в небесата компании от Силицевата долина - от WeWork до Uber Technologies, са загубили около 100 млрд. долара от стойността си през тази година. Което накара някои директори на стартъпи да говорят за насочване по-скоро към рентабилност, а не към растеж, докато рисковите инвеститори стават все по-внимателни, пише в свой анализ Wall Street Journal.
През последните седмици компанията за автомобилни абонаменти Fair и софтуерната UiPath свиха оценките си. Lime, която предлага наемане на електрически тротинетки реорганизира операциите си, за да докаже на инвеститорите, че може да генерира печалба.
“Намирахме се в средата на парти, което продължи пет години, но някой пусна осветлението”, коментира Крис Дувос, чиято фирма Ahoy Capital инвестира в стартъпи. “Очите ни се опитват да свикнат и никой няма представа как ще продължи останалата част от нощта. Ето така се чувства Силициевата долина в момента”.
В стартъп индустрията все още изобилства от капитал, а при оставането на исторически ниските лихви, всеки по-нататъшен по-рязък спад на частните пазари е малко вероятен, твърдят инвеститорите. И все пак големият спад на стойността доведе до ниво на несигурнос, каквото индустрията за рисков капитал не е виждала от години. Освен това Предизвика някои призиви от инвеститори за по-строго корпоративно управление.
Финансовите сделки отнемат по-дълго време, твърдят предприемачи, рискови инвеститори и стартъп съветници. Кръговете за набиране на капитал от компании за потребителска електроника, които само допреди шест месеца щяха да приключат за седмица или две, сега отнемат по месец и повече, твърдят рискови инвеститори. Стартъпи, които планираха да наберат 80 до 100 млн. долара, сега чуват от инвеститорите, че трябва да очакват близо 20-30 млн. долара, твърди Адам Епщайн, който съветва главните изпълнителни директори и бордовете на директорите на стартъпи.
Сривът на WeWork, предизвикан когато компанията майка We Co. подаде документи за първично публично предлагане и разкри подробности за голямата загуба, слабото корпоративно управление и множеството конфликти на интереси. Този пример бешенаистина впечатляващ. Когато миналия месец компанията беше спасена от мажоритарния си инвеститор SoftBank Group, тя беше оценена на около 8 млрд. долара, в сравнение с 47 млрд. при последния ѝ кръг за набиране на капитал.
Пазарната капитализация на Uber е около 32 млрд. долара под тази от първичното публично предлагане през май, а Lyft загуби около 10 млрд. пазарна капитализация, откакто стана публична през март.