Споделеното пътуване трансформира възможностите на градската мобилност, борейки се с климатичните промени и създавайки по-приятни за живеене градове в XXI век. Това са добрите новини.
Лошите са, че топ играчите в тази категория в САЩ – Uber и Lyft – нямат добър бизнес модел. Най-новите им отчети ясно показаха това. Само за третото тримесечие на 2019 г. Uber е загубила около 1,2 млрд. долара.
Което ни води до неизбежното – придобиването на Lyft от Uber, пише в свой анализ Business Insider.
Uber се нуждае от Lyft, за да оцелее
Несъмнено аргументът на Uber ще е, че един ден ще контролира всичко, или поне голяма част от пазара на споделени пътувания. Това не е просто желание на компанията, това е необходимост.
Позитивният мрежови ефект реално не работи за Uber. Да има повече шофьори, а в резултат от това и повече пътници, както и по-кратко време за чакане, не е достатъчно. Докато има конкуренция, Uber ще трябва да привлича клиенти и шофьори с още и още субсидии. За да стане победител, Uber трябва да се слее с основния си конкурент.
Ако изчака, има шанс да бъде изпреварен от Google, която може да създаде съюз от Lyft, Waymo и картите (Google Maps и Waze). Това ще доведе до създаването на един доста по-значим и по-сериозен конкурент на Uber. Да не забравяме, че Lyft и Waymo вече работят заедно.
Uber трябва да започне да мисли по-мащабно
Придобиването е само една част от стратегията за постигане на рентабилност.
Докато Uber се опитва да работи повече с правителствата, надпреварата ще продължи, а от това няма да спечели никой, освен може би таксиметровата индустрия.
Наливането на огромни суми в маркетинг, субсидии и развойна дейност за инициативи, които могат и да не донесат дивиденти, ще бъде наказвано във всеки тримесечен отчет, както се случи с последния.
В контекста с борбата с климатичните промени и създаването на по-добри места за живот, мотивирането на хората да не ползват градския транспорт и добавянето на повече коли само ще увеличи трафика, замърсяването и недоволството.
Ето защо Uber трябва да започне да превръща регулаторите в свои клиенти
Едно от големите предизвикателства пред Uber и Lyft е фактът, че един от техните конкуренти, общественият транспорт, е субсидиран от правителствата. Метрото, автобусите, фериботите, всичко това се поддържа благодарение на данъкоплатците. И е трудно да се конкурираш с него.
Така че Uber може да поиска да стане част от решението. По-важното е, че работата с правителства помага за създаването на по-добри общности и спестява средства на данъкоплатците. Да не забравяме, че това би накарало регулаторите да стоят по-назад от компанията.
За Uber има и други възможности за растеж – храната и товарните превози
Uber Eats вече е една от най-големите услуги за доставка на храна. Тя може да генерира 1 млрд. долара приходи само за тази година. Бизнесът се сблъсква с голяма конкуренция в този сегмент, но има възможности за развитие. Uber Eats вече оперира на глобално ниво и е широко достъпна през платформата за споделено пътуване, което дава възможност на компанията да създава партньорства с големи марки като Starbucks.
Междувременно Uber Freight има огромен потенциал за растеж – като свързва шофьорите на камиони и доставчиците, правейки работата в този сектор по-ефективна.
Да не забравяме рекламата!
Uber има 91 млн. активни потребители в своята платформа в глобален план. И знае доста за тези хора – какво ядат, къде ходят и кога. Uber може да започне да се възползва от тази огромна мрежа и да започне да продава реклами в приложението, в колите, в пакетите за доставка и други. По този начин тя може да се превърне в една от най-големите рекламни платформи в света.
Сега е времето Uber да постигне рентабилност и да докаже, че бъдещето на споделеното пътуване е част от една по-голяма, по-развита стратегия за потребителите, градовете и света.
Но всичко това започва с придобиването на Lyft.