Създаден от гиганта в електронната търговия Alibaba преди десетилетие, Денят на самотните сърца стана неизменна част от китайския календар, като хибрид между Черния петък и неделята на Super Bowl - огромна възможност за търговци и потребители. Тази година събитието, което се провежда на 11 ноември, се очаква да бъде по-голямо от всякога, но такива ще са и главоболията, с които пристига то, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Търговците, които се опитват да излязат на преден план, наливат средства в билборди и в социалните мрежи, за да рекламират маратонки на половин цена и бижута с намаления. Правителствените регулатори, опасяващи се от това, което рекламодателите могат да направят, отправиха допълнителни предупреждения срещу подвеждащите и вулгарни реклами.
За стотиците милиони пазаруващи огромното предизвикателство е просто да проследят всички намаления.
В преследване на купони за продукти от Alibaba Group Holding и конкурентната JD.com, Пън Ян се е присъединила към 11 различни групи в чат приложението WeChat. Колкото повече приятели накара да я последват, толкова повече купони ще получи.
“Чувствам се толкова пристрастена”, коментира 25-годишната консултантка в сферата на човешките ресурси в Шънджън, посочвайки, че е привляка десетки хора за каузата. “Някои от тях сигурно ме смятат за много досадна”, допълва младата жена.
Купувачите трябва да са наистина дебелокожи, за да продлжават да заливат приятелите си с покани, посочва партньорът на JD в електронната търговия Fenxiang. Освен това препоръчва изпращането на жалби да става чрез лично съобщение, а не в групови чатове, за да се избегне загубата на членове.
Денят на самотните сърца беше измислен от главния изпълнителен директор на Alibaba Даниел Джан, който наскоро пое и поста на изпълнителен председател, след като съоснователят Джак Ма се оттегли. Целта на събитието беше да е нещо като контрапункт на Свети Валентин. Датата му пък е избрана, защото се пише с четири единици.
Денят на самотните сърца помогна на Alibaba да се превърне в най-високо оценяваната китайска компания, която държи две трети от пазара на онлайн търговия в страната. Миналата година събитието достигна 30,8 млрд. долара приходи, или с 27% повече спрямо 2017 г. Сумата се оказа над тази, генерирана от американските търговци онлайн в рамките на Черния петък и Кибер понеделника взети заедно. Тази година Alibaba си е поставила за цел да набере до 15 млрд. долара в рамките на вторичното си листване в Хонконг скоро след Деня на самотните сърца, твърдят източници, запознати с въпроса.
Другите търговци не искат да пропускат възможността да се включат в манията по Деня на самотните сърца.
“Ако сте марка с каквито и да било амбиции, трябва да участвате”, твърди Диклан Киърни, управляващ директор на Edge by Ascential в Азия.
Въпреки че някои брандове намаляват цените си с 50% и повече, Киърни препоръчва на добре познатите компании да заложат на намаления до 15-20%, за да не изгубят част от престижа си.
Не само търговците на дребно се опитват да попаднат под светлината на прожекторите в Деня на самотните сърца. Компанията за недвижими имоти Evergrande твърди, че нямалява комисионните за жилищата, продавани в този ден.
Регулаторите обаче също се намесват. Държавната администрация за пазарна регулация се е срещнала с десетки онлайн фирми в града, от който е Alibaba, заради притеснения за прекалената конкуренция през този период, като е предупредила да не се ползват проблемни реклами и незаконни практики.
Националната администрация по радиото и телевизията е поискала местните регулатори да следят отблизо рекламите, както и тези онлайн.
Въпреки че се очаква Alibaba да продаде дори повече на 11 ноември, отколкото продаде миналата година, резултатите от събитието ще имат известни ограничения от гледна точка на разглеждането им като икономически индикатор. Продажбите в рамките на Деня на самотните сърца реално започват седмици по-рано, а на пикът е на 11 ноември.
И все пак случващото се може да поскаже повече за текущите тенденции сред китайските потребители.