Дигитализацията може да бъде следващият голям двигател на растежа на България. С преодоляването на дигиталното изоставане от Западна и Северна Европа страната ни може да увеличи с до 8 млрд. евро брутния си вътрешен продукт до 2025 г. Това стана ясно от резултатите от последния доклад "Възходът на дигиталните конкуренти: Как дигитализацията може да се превърне в следващия двигател на икономическия растеж в Централна и Източна Европа" на глобалната консултантска компания McKinsey. Анализът измерва размера и темпа на растеж на дигиталните икономики на регионално ниво в десет държави: България, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения, Унгария, Хърватия, Чехия.
При тази оптимистична прогноза дигитализацията може да добавя по един процентен пункт годишно допълнителен ръст на БВП за България до 2025 г. и да доведе до ръст на дела на дигиталната икономика на страната от днешните 5,2% до 16% от БВП през 2025 г.
За целия регион на ЦИЕ възможният плюс от дигитализацията е 200 млрд. евро – почти колкото е размерът на цялата икономика на Португалия през 2017 г.
Днес дигиталната икономика в България вече представлява съпоставим дял в БВП, какъвто е в най-големите пет пазара на ЕС (6,7% срещу 6,9%). Тя изостава от най-дигитализираните северноевропейски страни (Дигитални лидери), като Швеция, където този дял достига 9,0%. Въпреки това обаче дигиталната икономика в България нараства повече от два и половина пъти по-бързо, отколкото в 5-те големи пазара на ЕС (8,2% спрямо 3,1%) през последните пет години. Тези данни потвърждават, че България може да претендира за титлата „дигитален конкурент“.
България е в добра позиция да се възползва от увеличената дигитализация, твърдят авторите на доклада. Икономиката е сравнително малка и отворена, подобно на другите дигитални конкуренти, както и дигиталните лидери, като разчита на търговия (за разлика от големите западни икономики в ЕС и техните големи вътрешни пазари).
Съотношението на търговията към БВП в България - 131% през 2017 г., е сравнимо с нивото от 128% за дигиталните лидери и 137% за региона на ЦИЕ, което е значително по-високо от това на големите 5 пазара в ЕС (67%). България, заедно с останалата част от региона на Централна и Източна Европа, може да използва дигитализацията като ефективно средство за навлизане в международни вериги за създаване на стойност. Комбинацията от отворен пазар и съсредоточаване върху дигитализацията беше успешна стратегия за растеж и при държавите дигитални лидери. Общите им ключови характеристики (размер, значение на търговията и отвореност) показват, че България е в много добра позиция да изгради подобен път към просперитета.
За да осъществи тези планове, България трябва да ангажира всички отговорни фактори в дигиталната трансформация, смятат анализаторите на McKinsey. Бизнесът трябва да ускори приемането на дигитални инструменти, за да увеличи своите продуктивност и печалба и също така да се възползва от дигиталните решения за изследване на потребителските нагласи и да стъпи на регионални и световни пазари.
Публичният сектор може да играе важна роля в трансформацията чрез използване на дигитални технологии за постигане на по-бързи, по-плавни процеси и услуги както за компаниите, така и за обикновените граждани. Хората също трябва да са активни; инвестирането в учене през целия живот, което ще им позволи да се възползват от новите възможности на пазара на труда. Те трябва да са по-гъвкави в кариерата си.
Политиците могат да подкрепят процеса на много фронтове. Те могат да насърчат приемането на технологии както от публичния, така и от частния сектор. Могат да подобрят екосистемата за стартиращи фирми и възможностите за дигитални иновации. Те могат също така да подпомагат работниците чрез създаване на програми за движение, насочени към "преквалификация" и "повишаване на квалификацията" на работниците, поясняват авторите на доклада.
Между 1996 г. и 2017 г. десетте държави от Централна и Източна Европа, разгледани в този доклад, отчитат средно 114% увеличение на БВП на глава от населението. Но през последните години традиционните двигатели на растежа започват да отслабват. Икономиките в Централна и Източна Европа, включително България, са по-слабо капитализирани в сравнение с по-напредналите западноевропейски (капиталът е с 80% по-нисък в сравнение с този в най-големите страни от ЕС), разходите за работна сила нарастват с ниски и рекордно ниски нива - средно 5,2% през 2018 г. в България. Освен това производителността на труда изостава от Западна Европа.
преди 5 години А как ще крадат?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Прав си, всичко е безсмислено. Досега не си написал нищо смислено. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Дигитализацията у нас е 100% безсмислена. Нито една партия няма да се лиши от "корпоративния" вот на държавната администрация когато е власт с цел оптимизиране на разходите. Лелките ще бъдат държани на работа без значение дали има нужда от тях, защото се искат техните гласове и тези не семействата им когато дойдат избори. Освен това някой "наш човек" ще намаже тлъста пачка от някоя безсмислена електронна система като тази за винетките. Полза разбира се от тези електронни услуги няма да има никаква. Много по евтино е изобщо да не се дигатализира нищо защото така или иначе никой няма да се уволни, а и пари ще се спестят от далавери... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ами нормално да го вдигне, всичките лелки по гишета, ако се сменят със софтуер, това са едно 50к РЕАЛНО работещи (да пиеш кафе с колежката, докато стане 5, не е работа). Ама нали ще дойдат избори след някоя друга година и тия ще ревът, че са им развалили "дернека". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години хахахаха, звучи логично! ама да ги изберете същите като с винетките и регистъра и да го сложите на данъчното !!!Като нищо можем да спестим (не платим) 8 млрд в откраднати/пропилени от тиквата данъци.. което си е добре за икономиката ни както и да го погледнеш отговор Сигнализирай за неуместен коментар