Помните ли 2017 г.?
Uber никога не е била скучна. Бившият служител на фирмата Сюзан Фоулър предизвика скандал в компанията и в индустрията с обвинението за сексуален тормоз. Waymo заведе дело срещу Uber за предполагаема кражба на търговски тайни за самоуправляващи се коли. Съоснователят и главен изпълнителен директор на UberТравис Каланик обиди шофьор и беше записан как го прави. И това само до края на първото тримесечие.
През следващите няколко месеца проблемите на Uber се усложниха. Напуснаха ключови директори. Американското правителство започна проверки на няколко програми на компанията, както и разследване за потенциални нарушения на американските закони. Каланик беше отстранен от поста си след множеството проблеми по време на управлението му. Членът на борда на директорите Дейвид Бондерман подаде оставка, защото отправи сексистки коментар на среща, свързана със сексизма. Benchmark Capital, един от най-големите инвеститори в Uber, заведе дело срещу Каланик за „лошо управление и други нарушения“.
Така Дара Косровшахи пое поста на главен изпълнителен директор. Едно от първите неща, които направи, беше да разкрие и да се извини за голям пробив в базите данни на Uber от 2016 г., който Каланик и директорът по сигурността бяха предпочели да скрият, като бяха платили 100 хил. долара на хакерите.
За сравнение 2018 г. беше особено скучна. След една типична за Uber 2017 г., скуката надви всичко, пише в свой анализ Quartz.
През 2018 г. Uber постигна споразумение по случая с Waymo. Тя си върна лиценза за опериране в Лондон след шестмесечно обжалване на процеса и с голямо разкаяние от страна на Косровшахи. Тя плати 148 млн. долара наказание на властите за това, че не беше разкрила навреме пробива през 2016 г. Uber сложи край на политиката, която пречеше на клиентите и служителите да бъдат обвинявани в сексуален тормоз пред съда, месеци преди Google и Facebook да вземат същото решение. Тя направи промени в дизайна и продуктови промени, а прессъобщенията, които изпращаше не бяха нищо особено, просто защото нямаше скандали, за които да говорят. Uber се държа като зряла компания, а не като импулсивен стартъп.
Това не значи, че Uber си нямаше проблеми. Федералните разследвания, започнати през 2017 г., продължиха през 2018 г. Още директори напуснаха. Бяха заведени нови дела. Убийството на журналиста Джамал Кашоги на 2 октомври в консулството на Саудитска Арабия в Истанбул постави под въпрос милиардите долари финансиране, което Uber беше взела от саудитците, директно или индиректно през мегаинвеститора SoftBank.
Най-големият скандал за 2018 г. се случи през март, когато една от самоуправляващите се коли на Uber катастрофира и уби пешеходец, пресичащ пътя в Аризона. Инцидентът накара Uber да спре тестовете на своите автономни коли по американските пътища за близо девет месеца, като предизвика криза в подразделението за този тип превозни средства. Твърди се, че Косровшахи е обмислял да го затвори завинаги, след като е поел поста си. Но до края на годината дори катастрофата остана на заден план, а през декември Uber възстанови тези си операции навсякъде освен в Аризона.
Uber се възползва от скандалите, които превзеха другите технологични гиганти през 2018 г. Докато другите големи в индустрията се бореха с проблеми, културата на Uber се подобри, повече служители твърдят, че смятат, че към тях се отнасят справедливо и мислят, че компанията е социално отговорна. Това сочи вътрешно проучване сред 18 хил. служители на Uber.
Въпросът, който се завъртя основно в медиите в тези дни, беше кога компанията може да се насочи към дългоочакваното ѝ първично публично предлагане. Тая дори промени начина, по който отчита финансовите си резултати.
А когато най-вълнуващото нещо за една компания са промените в счетоводните ѝ практики, спокойно можем да кажем, че тя напуснала територията на лудите стартъпи и е навлязла в полето на скуката. Но преди IPO, което може да я оцени на 120 млрд. долара, тази скука е всичко, от което тя се нуждае.