Руската операция за влияние върху американските избори през социалните мрежи е включвала усилия за убеждаването собствениците на компании да се включат в маркетингова кампания и да загърбят личната информация, сочи разследване на Wall Street Journal.
Начело на тези усилия стоят руски оперативни лица, представили се като част от базиран в Лос Анжелис стартъп, наречен Your Digital Face. Групата е привличала собственици на американски компании, а срещу месечна такса е обещала да публикува маркетингово съдържание на страниците им в социалните мрежи, привличайки хиляди нови последователи.
Основният контакт е бил мъж, който твърди, че се нарича Ян Биг Дейвис, твърдят собствениците на компании.
В действителност организацията е звено на Агенцията за интернет проучвания (IRA), организация на тролове от Санкт Петербург, която през февруари беше обвинена в намеса в американските избори. Това сочи анализ на имейли, акаунти в PayPal, Skype и профили в социални мрежи, ползвани от групата, направен от Wall Street Journal.
Дейвис обаче изглежда не е този, за когото се представя.
Операцията е довела заподозрените агенти на IRA в по-близък контакт с американски компании, отколкото се смяташе преди. Организацията е използвала тези фирми, за да направи своите фалшиви акаунти така, че да приличат на реални. Работата с реални американци е позволила на руските тролове да „елиминират риска от засичане и разкриване самоличността на хората“, твърди един от двата доклада на комисии към Сената на САЩ, които бяха публикувани по-рано тази седмица.
Поне един от американските клиенти на групата по-късно е посетен от агенти на ФБР, които са се опитали да разкрият схемата.
Успехът на маркетиговата операция е описан в двата доклада на Сената. Макар че те не посочват конкретно Your Digital Face, те са открили група от реклами от акаунт, наречен @blackstagram__, включва най-харесваната публикация на IRA в Instagram за периода 2015-2017 г. За наличието на уебсайт на Your Digital Face по-рано писа Daily Beast. Анализът на WSJ включва повече подробности за това как е действала групата.
Освен, че е работила в САЩ и Русия, тя е оперирала и в Иран, Китай, Виетнам, Обединените арабски емирства и Куба, твърди източник, който е ползвал услугите на агенцията. Групата е поела контрол над акаунти в социални мрежи, публикувала е реклами и е интегрирала софтуер, създаден за привличането на последователи, коментира още той, допълвайки, че не е знаел кой управлява групата и не е бил наясно за каквито и да било връзки с IRA.
Your Digital Face не е отговорила на запитванията, които са ѝ били отправени.
Тя е рекламирала американски компании, използвайки акаунти, за които се знае, че са били управлявани от IRA. Някои от тях имат над 100 хил. последователи в Instagram, включително @sincerely_black_, @afrokingdom_ и @_black_business.
Групата има и други връзки с IRA. Имейл адресите, използвани за събиране на плащанията през PayPal, които бяха разкрити от Робърт Мълър през февруари, са били ползвани от IRA, както и други имейл адреси, свързани с групата. Акаунт на името на Дейвис в Tumblr е бил закрит, защото е бил е част от кампанията на IRA.
След като Wall Street Journal е направила разкритията за Your Digital Face, Instagram твърди, че е разгледала дейността на агенцията и е открила поведение, което нарушава правилата за ползване на приложението, включително спам.
преди 5 години Сакън ...блумбъргови ше им спрат зобта ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Аз пък казвам, че има руска намеса в Инвестора!Виж колко са се отклонили от здравия разум!Това е съботаж на 100% !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Нали за туй плащат на Инвестора бе докторе ... за да ни баламосва ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години От написаното не ми стана ясно как с тази си дейност всъщност са повлияли на изборите. Точно това е важното да знаем - как чрез предоставянето на информационни услуги (разбирай и медийни) може да се влияе на едно общество, т.е. и на нас. Ако и да са го правили руснаците, то със сигурност го правят и всички останали с възможности. Въпросът е каква е защитата, ако има такава? Пък и от какво точно трява да се защитаваш? Не можеш да затвориш врати и прозорци и да не пускаш звук да влезе отвън. Може би най-добрата защита е имунизацията. Вирусите си ги има, но не ти действат. Може би поради голямата си информационна изолация американците лесно се поддават на външни влияния. Това важи и за всички други, живеещи в информационна изолация. Някога, след края на "социализма", у нас навлязоха всякакви влияния от къде ли не. Мина време и повечето от тях се изчистиха. Вече се стигна и до там дори, че когато се опитват да ни наложат ценности, които отхвърляме, ние имаме и смелоста да се противопоставим. Имам предви Инстамбулската конвенция. Виждаме обаче как опитите да ни се повлияе и да си променим разбрането продължават на всякакви нива. Това не е ли опит да ни се повлияе на избора ни?В края на крайщата самата тази статия не е ли опит да ни се повлияе чрез един икономически насочен сайт. Всичко е влияние, всяка дума на всеки един! Нали думите са за това. И този коментар също е влияние. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Хахаха айде давайте ...за коледната премия ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар