Един азиатски играч остана извън серията от сливания в медийната и развлекателната индустрия. Японската Sony Pictures, ключово звено на Sony, е малко вероятно да бъде продадена под ръководството на Кеничиро Йошида. Но новият главен изпълнителен директор ще дължи обяснение пред акционерите, ако сделките станат още по-горещи, пише в свой анализ Bloomberg.
Докато офертата на Comcast изглежда ще надвие тази на Walt Disney за 71,3 млрд. долара за развлекателните активи на 21st Century Fox, а AT&T поглъща Time Warner, битката за контрол над съдържанието става все по-ожесточена. Къде обаче се позиционира Sony във всичко това?
Телевизионното и филмовото звено на Sony Pictures, което беше формирано основно от придобиването на Columbia Pictures в края на 80-те години, е важен генератор на средства за групата. Освен това е ключова част от преобръщането на бизнеса на Sony, което започна под ръководството на председателя и бивш главен изпълнителен директор Казуо Хираи и продължи при Йошида. Планът акцентира върху развлеченията, игрите и сензорите.
Филмовият и телевизионният бизнес са особено важни елементи за другите активи на Sony. Те донесоха капитал, когато компанията се бореше с огромната конкуренция в бизнеса с потребителска електроника между фискалните 2008 г. и 2014 г., и ще бъде ключов, когато вече остаряващата игрова конзола PlayStation 4 достигне своя пик, твърди анализаторът на Morningstar Investment Service Казунори Ито.
Sony Pictures генерира 376 млн. долара оперативна печалба за фискалната година, която завърши през март, след загуба от 682 млн. долара за предходните 12 месеца. Но звеното има най-ниските оперативни маржове в индустрията – около 6%, в сравнение с двуцифрените на Disney и Fox. В рамките на тригодишен план, обявен през май, Sony очаква оперативните маржове да достигнат 5,5-6,5% до края на фискалната 2021 г.
Обвинете липсата на франчайзи
Въпреки че Sony извади късмет тази година с римейка на „Джуманджи“, компанията няма хитови колекции отвъд „Спайдърмен“, „Джеймс Бонд“ и „Хотел Трансилвания“ - нито един от тях не може да се сравнява с мащабите на Pixar, Marvel или „Междузвездни войни“ на Disney.
Проблемът е, че Sony не се е възползвала от своята уникалност, твърди Пелам Смитърс, анализатор, който публикува в SmartKarma. Всяко от звената на компанията оперира самостоятелно. Музикалното подразделение, което купи EMI Music Publishing тази година, дори има собствен бизнес с игри, който не е свързан с PlayStation.
Да бъдем честни, Sony постигна бърз растеж в развлекателния бизнес и остана фокусирана върху съдържанието. Но филмовият и телевизионният ѝ бизнес не се нуждаят само от продължения на прочути продукции – те нямат нужния мащаб, а това е от значение. Средно франчайзите са генерирали близо четири пъти повече приходи от оригиналните филми миналата година според Bloomberg Intelligence.
Сегашната оферта на Disney за Fox оценява фирмата на Рупърт Мърдок 2,87 пъти повече от приходите от продажбите ѝ според данни на Bloomberg. Ако холивудски играч почука на вратата на Йошида с оферта за Sony Pictures, която е 3,9 пъти повече от приходите (медианната при сходните сделки), играта може да се промени. Звеното с приходи от 9,1 млрд. долара за миналата година, ще достигне 35 млрд. долара.
В този момент акционерите ще загубят търпението си към растящата, но скучна компания.
Повече новини за технологии можете да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria.