Акциите на американския технологичен гигант Apple се радваха на ръст на цената си през почти половината от мината година във връзка с прогнозите, че новият iPhone, пуснат за 10-годишнината на компанията ще се превърне в хит.
Но търсенето на флагмана iPhone X не отговори на най-оптимистичните очаквания, твърдят компании, включително Stanford C. Bernstein, която сви прогнозата си за броя устройства, продадени от Apple през последните месеци. Очакването ще свърши в четвъртък, когато Apple отчете финансовите си резултати за първото фискално тримесечие и даде прогнози за текущото, пише Bloomberg.
“Инвеститорите са все по-наясно, че цикълът на продажби на този iPhone много вероятно ще бъде разочароващ в сравнение с първоначалните очаквания”, коментира Тони Саконаги, анализатор в Bernstein.
Общите приходи от продажби са нараснали с 11% през тримесечието, завършило през декември, прогнозират анализаторите. Този ръст е подпомогнат от по-високите средни цени за продажба на смартфоните и по-силното насочване към услугите, като приложенията, музиката и съхранението на данни в облака.
Дори и така това е с една трета над темпа на растеж през коледното тримесечие три години по-рано, когато Apple представи по-големите си телефони, стартирайки така прочутия си суперцикъл, а това доведе до скок на цената на акциите дотолкова, че Apple се превърна в най-високо оценената частна компания.
Книжата на компанията са понижили стойността си с около 7% и приключиха на рекордна стойност сесията на 18 януари, след като анализатори подсказаха за притесненията си за търсенето на новия смартфон.
Мин-Чи Куо от KGI Securities предупреди, че продажбите на iPhone X не са били достатъчно силни в Китай, колкото се е очаквало. JPMorgan писа, че „търсенето е отслабнало бързо“, а проучване на Consumer Intelligence Research Partners посочва, че iPhone X е свързан с една пета от продажбите на iPhone в празничното тримесечие.
Това „може да заличи надеждите, за суперцикъл на продажбите на iPhone X, подобно на iPhone 6”, посочват анализатори от Bloomberg Intelligence.
Най-новата вълна от притеснения дойде в понеделник, след като Nikkei писа, че компанията е заявила на поддоставчиците си, че свива наполовина целите си за производството на iPhone X за текущото тримесечие заради по-слабите от очакваното продажби по време на коледния сезон.
Въпреки това директор на поддоставчика на Apple Murata Manufactoring коментира пред Ройтерс, че статията на Nikkei е завишила размера на съкращенията. Apple отказва да коментира, но главният изпълнителен директор Том Кук говори по подобни въпроси по време на обявяването на финансовите резултати за първото тримесечие на 2013 г.
"Хубаво е да поставяме под съмнение точността на всеки слух за плановете и да подчертаем, че дори и дадени конкретни данни да са верни, би било невъзможно точното им тълкуване, що се касае за това, което означават за нашия общ бизнес, защото веригата за доставки е много сложна“, коментира той.
Макар че потребителите купуват по-малко смартфони на Apple от прогнозираното, те плащат повече – средна сума за устройство. Iphone X, който беше пуснат в продажба през ноември, се предлага срещу 999 долара и 1149 долара за две различни конфигурации. Това е с поне 150 долара над статовата цена на всеки iPhone, появявал се до момента. Новите iPhone 8 и 8 Plus са със стартова цена с 50 долара повече от предшествениците си.
Apple е продала 80 млн. смартфона в рамките на последното тримесечие на 2017 г., като средната цена на продаден iPhone е 819 долара, в сравнение с 695 долара година по-рано, твърдят седем анализатори, анкетирани от Bloomberg.
Големият бизнес с услуги, който расте бързо, и милиардите долари от чужбина, които ще бъдат пренесени в САЩ за повече дивиденти или обратно изкупуване на акции, могат да компенсират всяко отслабване в търсенето на iPhone X според някои анализатори.
Apple прогнозира общи приходи в диапазона 84-87 млрд. долара за тримесечието, включващо Коледа. Анализаторите очакват средно 87,1 млрд. долара, сочат данни, събрани от Bloomberg.
Когато компанията обяви резултатите си в четвъртък (след края на борсовата сесия), тя също така ще даде прогноза за приходите и маржа на печалбата за следващия отчетен период, фискалното си второ тримесечие. Анализаторите очакват 67 млрд. долара приходи, което ще представлява растеж от почти 30% - най-голямото увеличение на годишна база за това тримесечие от шест години насам.
Iphone X се предлагаше само през половината от последното тримесечие, така че продажбите през първите няколко месеца на 2018 г. могат да се повишат, след като моделът стане достъпен на повече места според Consumer Intelligence Research Partners.
Дори и продажбите на звеното с iPhone да нараснат с 3% или по-малко тази година, това вероятно ще означава ръст между 15 и 20% за 2018 г. Това също е суперцикъл – просто много различен от предишните, когато растежът на звеното беше силен и средната цена при продажбите не се променяше особено, посочва Саконаги.
През второто фискално тримесечие ще бъде и дебютът на колонката HomePod, което може да помогне за повишаване на приходите на подразделението „Други продукти“. В него влизат Apple TV, слушалките AirPods, часовника Apple Watch, както и аксесоари като Apple Pencil за iPad.
Инвеститорите също ще следят как се представя бизнесът услуги, който се очаква да генерира около 50 млрд. приходи до 2021 г. Миналата година сегментът събра 30 млрд. долара от продажби, или с 23% повече на годишна база.