Едно от най-очакваните първични публични предлагания в Китай през следващата година може да е музика за ушите на инвеститорите в Tencent Holdings заради потенциала да намали шума, който Spotify и Apple Music искат да вдигнат около себе си на китайския пазар, пише в свой анализ Bloomberg.
Стрийминг и даунлоуд услугата Tencent Music се очаква да набере поне 1 млрд. долара и се оценява на 10 млрд. долара, твърдят източници, запознати с въпроса.
Всъщност Tencent Music вече има два пъти повече абонати, които плащат, отколкото Spotify.
Най-голямата азиатска интернет компания иска да печели от продажбите на дигитална музика в континенталната част на Китай, а те се очаква да се увеличат с 88% в рамките на четири години според PricewaterhouseCoopers.
Apple Music дебютира през 2015 г., но все още повечето смартфони, купувани в Китай, използват операционната система Android. Spotify пък все още не е обявила планове за експанзия там.
Освен това Tencent има още едно предимство - огромния си бизнес. Музикалните продажби и стрийминга могат да се възползват от други звена, като чат приложението WeChat, от уебсайта за видео стрийминг, от приложението за караоке и от лицензионни сделки с повече от 200 международни и местни звукозаписни компании.
“Tencent Music доминира в Китай”, коментира Ли Юдзие, анализатор в RHB Research Institute в Хонконг. “Би имало смисъл компанията да отдели звеното, да му позволи да създаде стратегически партньорства и да донесе повече стойност на инвеститорите. Това може да едно от най-чаканите IPO-та през следващата година”, допълва той.
Услугата предлага повече от 17 млн. песни на 700 млн. активни потребители месечно, казва Анди Нгъ, вицепрезидент на Tencent Music. Около 120 млн. души плащат за стрийминг или купуване на музика в услугата, докато Spotify може да се похвали с 60 млн. абонати, които си плащат.
Трите платформи на Tencent - QQ Music, KuGou и Kuwo, се превръщат във все по-важен фактор за западните поп звезди като Кейти Пери и Риана, които искат да продават музиката си в Китай, редом с местните звезди.
“Разбирането на Tecent за това как да изкарва пари от трафик е много по-добро от това на Spotify”, коментира Алекс Яо, базиран в Хонконг анализатор на JPMorgan Chase & Co. “Ако искате да направите така, че един певец не просто да продава копия от албумите си, но и да има страхотна интеракция с феновете, няма компания в света, която да се конкурира с Tencent”, допълва той.
И все пак конкурентите не са за подценяване. Макар че не оперира в Китай, Spotify ще се листне на борсата в Ню Йорк и се очаква да достигне пазарна стойност от около 15 млрд. долара, писа шведски вестник на 20 ноември. Spotify отказва да коментира възможностите за IPO.
На 8 декември Spotify и Tencent обявиха, че сключват партнорство. Tencent и нейното музикално подразделение ще придобият миноритарен дял в от Spotify от сегашните инвеститори, а Spotify ще получи дял от Tencent Music.
Apple Music е ключова част от желанието на Apple да удвои приходите си от услуги до около 50 млрд. долара през 2020 г. В Китай музикалният бизнес е смятан за начин за насърчаване на продажбите на iPhone на фона на океана от по-евтини устройства от евтини местни производители като Huawei Technologies и Xiaomi.
Tencent вече има предимство спрямо местните си конкуренти Alibaba Group Holding и NetEase. На нея се падат над 70% от трафика за музикален стрийминг в Китай според Международната федерация на звукозаписната индустрия.