При две трети от населението под 30-годишна възраст и икономика, която се опитва да направи по-малко зависима от петрола, Саудитска Арабия предлага плодородна почва за чужди инвестиции. Но според шефа на една от инвестиционните банки технологичните гиганти от Китай, а не тези от САЩ, ще спечелят битката за този така желан пазар, пише CNBC.
“Най-големите китайски компании като Alibaba и Tencent имат структура на конгломерати и се занимават с повече бизнеси, отколкото техните конкуренти в САЩ, като Google и Facebook”, коментира Фен Бао, главен изпълнителен директор на China Renaissance.
Той посочва, че “обединяването на различни бизнеси под един покрив” е полезно за “привличането на топ инженерни таланти”, ключови за развиващите се пазари, на които работниците с правилните знания могат да бъдат трудни за намиране.
В допълнение Бао посочва, че “критичен аспект от китайския бизнес модел е способността да работят с правителството”. Да се чувстват добре, докато работят отблизо с властите, “може да бъде особено ефективно в страни като Саудитска Арабия и в Близкия изток, където правителствата ще играят голяма роля за икономическия растеж и развитието”. Организациите със сравнителна липса на автономност от правителството също могат да се справят добре.
“Благодарение на големите си активи саудитското правителство може да предостави гаранции, които намаляват рисковия факто за дадена инвестиция - особено в момент на ниски цени на петрола”, коментира Мохамед Абделмегуид, анализатор за Близкия изток и Африка в Economist Intelligence Unit.
Независимо от това той е съгласен с тезата на Бао, че китайските компании се чувстват по-комфортно от американските, когато се местят на пазари в ранен етап на развитие.
Уинстън Чен, президент международни операции за китайската фирма за електронна търговия JD.com, посочва, че е видял “значителна възможност в региона” с “толкова много промени, които се случват” там. Чен допълва, че JD.com “търси партньори на международните пазари”.
Абделмегуид твърди, че китайската връзка с пазара в Саудитска Арабия е силна, не само от гледна точка на това, че Китай е най-големият купувач на петрол. Тук става дума за полезна симбиоза.
“Въпреки че Саудитска Арабия търси нови финансови ресурси за своя план за диверсификация на икономиката, Китай се стреми да си осигури примамливи инвестиционни възможности в кралството - като предстоящото първично публично предлагане на дял от националната петролна компания Saudi Aramco”, допълва той.