Бързо разрастващият се пазар на гласово контролирани колонки вероятно се нуждае от криза, като тази с Google Home Mini. Сега дори тези потребители, които са загърбили рисковете от поставянето на такова устройство в дома си, ще помислят за въпросите, свързани със сигурността, а производителите няма да могат да си позволят да пренебрегват това, пише в свой анализ Bloomberg.
По-рано този месец Артьом Русаковский, който списва блога Android Police, взима предпазарна версия на Google Home Mini, за да ѝ направи ревю. Това е компактната версия на колонката Google Home, която можете да накарате да пусне музика, да потърси нещо в интернет или да настрои умния ви термостат. Но вместо да чака команди, устройството на Русаковский започва да реагира на телевизионна програма, която той гледа, като непрестанно повтаря, че не разбира.
Тези дигитални асистенти правят това доста, но обикновено се случва, когато са извикани чрез команда като „ОК Google” или „Alexa”. Русаковский е разтревожен, защото нито той, нито телевизорът са казали нещо подобно, а Home Mini продължава да реагира. Ето защо мъжът влиза в своя акаунт в Google и открива хиляди записи на активност – устройството е записвало всичко, което се е случвало около него.
Русаковский е един от хората в индустрията, които насърчават тази продуктова категория, така че тази година 35,6 млн. американци се очаква да използват устройства като Amazon Echo и Google Home поне веднъж месечно. За него хората, които са предупреждавали за опасностите от поставянето на подобно устройство у дома не са били чак толкова голям фактор.
„Не се замислях много за опасенията за опазването на личния живот, защото звучаха теоретични и малко вероятни“, посочва той в публикацията, в която разкрива случая.
След като блогърът се свързва с Google, компанията реагира бързо, изпращайки му служител, който да вземе устройството и скоро след това пуска ъпдейт на софтуера, който да спре сензорния панел в горната част на сферичната джаджа. Панелът предлага допълнителен начин за „събуждане“ на устройството – с пръст, а не с гласова команда, но също така служи и като бутон за пауза и контрол на силата на музиката, както и за спиране на алармата. Google Home Mini вече ще се доставя без тази функционалност, защото е твърде късно за поправка на панелите, които при някои устройства реагират на други събития.
„Приемаме опазването на личните данни на потребителите и притесненията за качеството много сериозно“, обяви Google в изявление. „Въпреки че получихме само няколко сигнала за този проблем, искаме хората да бъдат напълно спокойни, когато използвал Google Home Mini”.
Спокойствието е най-малкото тук. Хардуерът не е единственият потенциален проблем. Тези устройства слушат през цялото време и функциите за записване могат да бъдат компрометирани чрез хакерска атака, от случаен шум и проблем със софтуера. Това, което се е случило с Русаковский, само потвърждава закона на Мърфи – всичко, което може да обърка, ще се обърка.
Хюндзъ Чун, Майкъл Йорка и Джефри Воас от Националния институт по стандартите и технологиите в САЩ, както и Санджън Лий от Корейския университет разглеждат опасностите от проблемите с тази категория продукти в собствено проучване. Те обясняват как комуникацията между един „интелигентен дигитален асистент“ и облака на производителя, където се изпълняват заявките, може да бъде нарушена чрез хакване на устройствата.
„Възможността за случайно записване означава, че потребителите нямат сигурен пълен контрол върху това какви звуци се прехвърлят“, пишат тя.
От години ние редовно пренебрегваме този тип предупреждения, предпочитайки да слушаме уверенията на технологичните компании, че техните устройства са безопасни. Хората обичат да бъдат иновативни и не обичат да изглеждат параноични. Все повече потребители обаче трябва да се запитат готови ли са да изтъргуват личния си живот и всичко, което се случва в дома им, за продукт, който напълно дублира нещата, които смартфоните могат да правят.
Както Google Glass се превърна в нишов продукт в производството, има възможности за използване на гласовите асистенти в ситуации, в които те биха били особено полезни – например при хора със слабо зрение, такива, които нямат ръце, за да ползват телефон, или трябва да сведат до минимум разсейването си по време на работа.
Но вместо да се насочват към тези случаи, технологичните компании както обикновено се опитват да насочат новите възможности към масовия пазар, за да видят дали продуктът има шанс на него. Това не проработи с Google Glass, но успя с Amazon Echo, така че Google също влезе в играта, и повече компании, включително Apple, Samsung и Alibaba имат апетит към нея. Засега пазарният растеж е слаб заради ограничените езикови възможности на устройствата, но новите езици ще бъдат добавени относително бързо.
Amazon иска да продава повече чрез умните асистенти. Google залага на печеленето от новите данни за потребителите и рекламния потенциал. Потребителите ще решат за себе си дали помагането на тези компании ще направи живота им значително по-добър, за да приемат въпросните рискове, за които пише Русаковский.
преди 7 години Когато някой п....не, как реагират подобни асистенти? отговор Сигнализирай за неуместен коментар