Лидери на най-големите технологични компании в САЩ ще посетят Белия дом по-късно този месец за учредителна среща на инициатива на президента Доналд Тръмп, създадена, за да модернизира правителствените служби, предава Bloomberg, позовавайки се на трима души, запознати с плановете. Те ще пристигнат във Вашингтон седмици, след като много технологични мениджъри публично разкритикуваха Тръмп заради решението му да напусне Парижкото споразумение за климата.
Аmerican Technology Council ще включва среща на висши ръководители, последвана от по-малки заседания по конкретни теми, включително тези, свързани с продажбите на технологии на правителствени агенции, заявяват източниците, пожелали анонимност. Съветът се състои от държавни служители, като главния технологичен директор на САЩ, и се ръководи от Джаред Кушнер, зет на президента и старши съветник.
Единадесет компании са поканени да участват в срещата на върха на 19 юни, казват източниците. Списъкът от планираните участници включва главния изпълнителен директор на Apple Inc. Тим Кук, главния изпълнителен директор на Microsoft Corp. Сатя Надела, главния изпълнителен директор на Amazon.com Inc. Джеф Безос, главния изпълнителен директор на Oracle Сафра Кац и изпълнителния директор на International Business Machines Corp. Джини Ромети. Alphabet Inc. планира да изпрати своя изпълнителен председател Ерик Шмит.
Facebook Inc. също е поканена да изпрати изпълнителен директор на срещата на върха, но все още не е отговорила на поканата, казва източник. Компанията отказва да коментира темата.
Представители на Apple, Alphabet и Microsoft отказват коментар. Говорители на IBM и Amazon не са отговорили незабавно на исканията за коментар, докато говорител на Oracle е потвърдил участието на Кац.
Срещата е част от ново усилие, наречено "American Technology Council", свикан от Тръмп с указ, подписан на 1 май. Групата има за цел да събере усилията на водещи държавни служители с умове от Силициевата долина, за да "трансформира и модернизира" застаряващата федерална бюрокрация и начините, по които "използва и предоставя информация". В т. нар. "American Technology Council" се очаква да участват мениджъри от компании като Apple, Facebook и Google, като те трябва да вкарат иновации в бюрокрацията.
Ръководител на новия съвет ще бъде Крис Лидъл, бивш мениджър на Microsoft, нает от администрацията на Тръмп в първите дни на управлението му специално за работа с частния сектор, съобщава служител на Белия дом.
Лидъл ще ръководи екип, който ще включва секретари на кабинета и други старши помощници, включително главния технологичен директор на правителството. Но съветът вероятно ще започне работата си без наличие на много технологични експерти, тъй като Тръмп не е номинирал главен технологичен директор и е оставил свободни редица други ключови федерални научни и технологични позиции.
Тръмп не е първият президент на САЩ, който поглежда към Силициевата долина в опит да въведе правителството в дигиталната ера. Неговият предшественик, бившият президент Барак Обама, също показваше подобни усилия, например чрез начинанието U.S. Digital Service, което администрацията наричаше по онова време "стартъп на Белия дом" и което се опитваше да съчетае усилията на технологични експерти с тези на служители на федералните агенции, които са имали нужда от помощ.
За Обама подготовката на Вашингтон за цифровата епоха се превърна в огромна задача, а за Тръмп това със сигурност ще бъде още по-трудно. Добавеното предизвикателство към него е и растящата непопулярност в редица части на страната.
Когато мениджъри на индустрията се опитваха и по-рано да съветват президента, те бяха посрещнати с ожесточени протести в либерално настроената Силициева долина. Редица разочаровани служители на IBM изготвиха петиция, критикуваща Ромети, след като тя се срещна няколко пъти с Тръмп през декември. Главният изпълнителен директор на Uber Травис Каланик се изправи пред подобна реакция от страна на служителите си, което го накара да се оттегли изцяло от първото заседание на друг консултантски борд на Тръмп. Наскоро инвеститор в Силициевата долина дори обеща национална рекламна кампания от 2 млн. долара, за да накара изпълнителния директор на SpaceX и Tesla Илон Мъск да спре да консултира Белия дом.