Американските интернет компании Amazon.com и Alphabet миналата седмица отчетоха резултати, които показаха, че те ще продължат да диктуват как пазаруваме и търсим онлайн. Apple и Facebook пък в следващите дни ще дадат доказателства, че са технологични гиганти, които управляват все по-голям дял от потребителското време и разходи, пише в свой анализ Bloomberg.
Приходите на Amazon нараснаха, тъй като купувачите харесаха нейните физически магазини, докато компанията майка на Alphabet отчете скок на печалбата за тримесечието, което подчерта колко важен е нейният бизнес с реклами в търсачката, особено когато става дума за смартфони.
"Всяка от тях си е изградила основи, които ѝ позволяват да доминира“, коментира Бен Шактър, анализатор от Macquarie. “Никой не може да настигне Google в търсенето заради технологията и интелектуалната собственост. За Amazon, мащабът е неин приятел и никой не може да се конкурира по селекция, цена и възможности за изпълнение на поръчките“.
Компаниите имат огромни мрежи от взаимно допълващи се продукти, които са така свързани, че да генерират повече продажби, което прави все по-трудна ситуацията за конкурентите.
"Като се има предвид силата на Google и Amazon, смятаме, че Facebook вероятно ще изглежда по подобен начин“, коментира Шактър.
В сряда Facebook се очаква да обяви печалба за първото тримесечие в размер на 2,57 млрд. долара, което е със 70% нагоре спрямо година по-рано. Прогнозата е, че приходите ще се покачат с 45% до 7,82 млрд. долара.
Когато Apple отчете резултатите си за второто ѝ фискално тримесечие във вторник, се очаква приходите от продажбите да са с 5% ръст до 53 млрд. долара. Приходите от App Store и други услуги, като Apple Music, вероятно ще скочат с 20% до 7,2 млрд. долара според анализаторът на UBS Стивън Милунович.
"Цялостната идея, че големите стават още по-големи“ съответства на самозахранващата се екосистема на Apple, коментира Шактър.
Всеки път, в който Apple продаде iPhone, потребителят купува приложения и други услуги, пълни устройството с данни, като снимки и контакти, което прави по-трудно прехвърлянето към устройство на някой от конкурентите. Приходите от услуги с по-високи маржове подкрепят бюджета на Apple за развитие, като ѝ позволяват да създава по-усъвършенствани продукти, които да продава на един и същ потребител.
Рекламният бизнес на Google е много различен, но има подобна самозахранваща се функция. На компанията се паднаха 97% от платените кликове при мобилно търсене в САЩ през първото тримесечие на 2017 г. според клиентски данни на дигиталната маркетингова компания Merkle. Това е над отчетените 82% през същия период на 2014 г.
С повече търсения, Google получава повече рекламни приходи, които да инвестира наново, така че да държи търсачката си крачка пред конкуренцията, като това се отнася предимно до Bing на Microsoft. Освен това Google получава повече данни за това кои резултати избират хората, така че това ѝ помага да подобрява софтуера си още повече и да кара хората да се връщат обратно, за да намират още информация.
"Има ясни ползи от мащаба“, коментира Марк Балар, старши директор в Merkle.