Следващият асистент в много офиси може да се казва Alexa или Cortana.
През 2016 г. Силициевата долина беше обсебена от идеята как базирани на текста ботове в приложения като Slack могат да направят работниците по-ефективни, превръщайки сложни задачи в разговори. Сега, след успеха на Alexa на Amazon и Google Home на Alphabet, хората в технологичната индустрия мислят все повече за това как гласово активираните устройства могат да станат полезни на работното място, пише Wall Street Journal.
Продуктите обаче все още не са готови да стъпят в офиса. Работното място предлага предизвикателства, за които експертите твърдят, че интелигентните асистенти, създадени за домашна употреба, все още не могат да отговорят – предимно в сферата на гласовото разпознаване.
И все пак някои потенциални клиенти не чакат. Работещите в Goodwinds Inc. в Ню Йорк, например, използват Amazon Echo, закачен на тавана на офиса им, така че да изпълнява задачи като добавянето на събития в календара им и задаване на напомняния за срещи, твърди Винай Патанкар, главен изпълнителен директор на стартъпа.
Понякога асистентът се ползва и просто за забавление. Когато някой направи голяма продажба, те казват: „Alexa, пусни песента за парите“, посочва Патанкар. След тази команда се пуска песента „Cash Machine” на Big Baby D.R.A.M. Освен това всеки ден гласовият асистент напомня на всички, че е време за обяд, като прави това с гласа на рапърката Миси Елиът.
Независимо дали са за дома, или за работа, интелигентните асистенти са част от тенденция, която доведе до вграждането на гласовия контрол в устройства, като телефоните, свързаните коли и домашните уреди. Apple представи технология за гласово разпознаване с пускането на асистента Siri в iPhone 4s през 2011 г.
Роджър Лий, генерален партньор в компанията за рисков капитал Battery Ventures, вярва, че технологиите за работното място следват потребителските тенденции и той смята, че гласово активираните интелигентни асистенти ще са следващите в това отношение.
Лий е инвеститор в Workfit, стартъп, който разработва офис асистент, който нарича Eva. Разчитайки на гласов контрол и изкуствен интелект, Eva има за цел да направи срещите по-ефективни, създавайки записи, в които може да се търси какво е казано с акцентиране върху взетите решения, и изпълнявайки команди, като изпращане на презентации или документи до определени участници.
Пазарни проучвания показват, че много служители твърдят, че са готови да използват офис асистент с изкуствен интелект. Проучване от 2016 г. показва нагласите към технологии на Dell, Intel и консултантската фирма Penn Schoen Berlan. Почти една трета от служителите по света са избрали „дигитален помощник“ като потенциална възможност за използване на изкуствения интелект, от която най-много се вълнуват в работата си.
В миналогодишно проучване сред повече от 560 професионалисти в сферата на информационните технологии, дело на Spiceworks, 52% от тези, които използват интелигентни асистенти в устройства на компанията, твърдят, че става дума за Siri на Apple. След това по популярност се нарежда Cortana на Microsoft и Google Now на Alphabet. Само 4% твърдят, че в момента използват Alexa.
И все пак повечето експерти са съгласни, че съществуващите продукти, които са създадени за използване предимно у дома, не могат да изпълнят голяма част от нуждите на работното място.
Като начало софтуерът за гласово разпознаване трябва да бъде по-точен, твърди Омар Тауакол, главен изпълнителен директор в Workfit, защото залозите на бизнеса са много по-високи. Ако един асистент вкъщи пусне грешната песен, „това не е толкова добре, но и не е толкова зле“, коментира той. Но в бизнеса, по думите му, „не можеш да си позволиш толкова голяма грешка“.
Устройствата за домашно ползване не са създадени да следят кой говори. Патанкар твърди, че му се иска Alexa да можеше да прави това, както и да има профили на отделните му служители. Друг проблем е, че интеракцията с такива устройства може да е шумна и да пречи на другите служители. В офиса може да е трудно да говориш с Alexa без всички останали да те чуят.
И на последно място – има проблеми, свързани със сигурността и опазването на данните, защото интелигентните асистенти винаги слушат.