Новият iPhone на Apple струва прекалено много, за да се превърне в голям хит в Индия, а компанията се надява да съживи изтеглен отдавна продукт, който да ѝ помогне да разшири своя пазарен дял в третата по големина азиатска икономика, пише Quartz.
Местни марки като Micromax и Lava продават изключително евтини телефони, а гигантът от Калифорния се сблъсква с допълнителна конкуренция от страна на китайски играчи като Oppo, Vivo и Gionee, които са се утвърдили в средния клас продукти.
Когато Apple се опита да намали цените, като започна да продава по-евтини ремонтирани стари модели iPhone, индийското правителство попари тези ѝ желания, като заяви, че това ще увеличи обема на електронните отпадъци на страната. Пазарният дял на Apple обаче продължава да се свива, а в момента е едва 2%.
В крайна сметка Apple реши да намали цените си в Индия. Тя „изтупа праха“ от 32 GB версия на своя iPhone 6, който беше заменен от iPhone 7 при появата му в края на 2016 г. Сега старият модел се предлага на нова цена на дребно – 28 999 рупии (435 долара), писа CNET. Когато този модел беше пуснат за първи път през 2014 г., вариантът с 16 GB памет струваше 53 500 рупии (802 долара).
Това е огромно намаление. Но ще бъде ли достатъчно, за да привлече повече купувачи в страна, в която средно един смартфон струва 158 долара?
Цената на скъпите модели
Apple отправя поглед към Индия, един от най-бързо разрастващите се пазари на смартфони в света, като своя следващ терен за растеж.
"Растежът на Apple в Китай се забави и малко преди пускането на следващия iPhone компанията може да направи малко неща, за да промени това“, твърди Ави Грийнгарт, директор проучвания на потребителски платформи и устройства в GlobalData. “Индия пък представлява голяма възможност за Apple”.
Миналата година тя си проправи път. След като главният изпълнителен директор Тим Кук се опита да впечатли индийците, като посети храмове и боливудски партита, Apple сключи важно партньорство с Reliance Jio, един от най-бързо развиващите се мобилни оператори. Освен това компанията си осигури позволение да създаде център за дистрибуция в покрайнините на Мумбай. Миналия месец компанията затвърди плановете си да започне производство, което ще се случва в технологичен хъб в Бангалор.
Това продуктите да са достъпни е голям приоритет, дори за потребители, които купуват луксозни стоки като смартфони. Индия има по-нисък доход на глава от населението – 1589 долара, от Китай – 8028 долара. А за Apple намаляването на цените може да влезе в конфликт със стойността на бранда. Но без подобно намаление, ценово чувствителният индийски пазар ще бъде труден за убеждаване. Завръщането на iPhone 6 може да е златната среда.
"Apple има два основни проблема в Индия – набирането на голяма популярност и цените“, твърди Грийнгарт. „Пускането наново на по-стария iPhone 6 на по-ниска цена може наистина да бъде от полза на Apple за постигането на прогрес“.
Apple пуска 32 GB версия на iPhone 6 на пазари като Тайван и Китай, в опит да привлече не особено заможните потребители. Този модел не е достъпен в магазините на Apple, дори и онлайн. Вместо това доставчици и телекоми го продават. В Индия тя продава през Amazon.
По-сериозната конкуренция
Намаляването на цените е обещаваща тактика в Индия, но само ако направи продуктите по-конкурентни.
"Новите поколения потребители не са влюбени в марката Apple, така както бяха предходните“, твърди Вивек Вадва от Carnegie Mellon University. “А индийците няма да платят толкова пари за стари модели. Ако могат да похарчат 30 хил. рупии, те ще искат най-новия и най-добрия модел“.
Повечето индийци в момента притежават китайски телефони с големи екрани и подобрен потребителски интерфейс, които поддържат няколко езика от региона. Китайските марки инвестират значително в маркетингови кампании и разширяват присъствието си в страната. Oppo например наскоро отвори 35 хил. места за продажба и 180 центъра за услуги в Индия, писа Bloomberg.
"Apple трябва да разработи нови по-евтини продукти, които да са насочени към индийските потребители и имат по няколко езика“, твърди Вадва. „Според мен Apple има нулев шанс за успех, освен ако не се събуди и не види какъв е точно индийският пазар“.