Миналата година беше много оскъдна откъм стъпването на нови технологични компании на борсите по света. Този сектор привлича вниманието на инвеститорите с потенциала за растеж на вложенията и големите печалби за кратък период от време. Заявките за публичен статут вече са доста, включително и от интересни компании. Повечето от тях няма да имат никакъв проблем да продадат акциите си, особено при растящите фондови пазари в момента и прекалено многото свободни пари, които търсят къде да бъдат инвестирани, коментира главният инвестиционен консултант на „Елана Трейдинг“ Цветослав Цачев.
Успешна инвестиция в технологични IPO?
Правилата как инвестицията в технологична компания да бъде успешна невинаги се спазват при публичните предлагания. Понякога емоциите взимат превес и покупките на акции са водени от субективната нагласа колко е интересна компанията, а не колко добра инвестиция представлява тя.
Два са важните фактора за успех и за голям ръст на технологичните книжа. Първият е уникалността на продукта и пазарните позиции на компанията, които ще й гарантират силен растеж. Хората обичайно се фокусират само върху това и пропускат втория фактор, без който не може да се постигне успехът: компанията трябва да прави пари или най-малкото да изпълнява плана си за паричните потоци. И това е ключовият момент. Една компания може да расте бързо, но ако не прави печалби ще достигне момента, когато ще бъде уязвима от конкуренцията при икономическа криза или просто ще изчерпи възможностите си да се финансира. Комбинацията от двата фактора води до високи печалби на акциите в сектора.
Първият дебют на борсата през 2017 г.?
AppDynamics трябваше да стане първата нова компания от Силициевата долина на борзата за тази година. Часове преди да бъде оповестена финалната цена и два дни преди да започне да се търгува на борсата Cisco Systems купи AppDynamics за двойно по-висока цена от оценката в проспекта за IPO. Компанията тъкмо беше повишила ценовия рейндж на предлагането и вероятно щеше да отчете сериозен скок в първите часове на търговията. Cisco заложи на растежа на приходите й, при това във време, когато инвеститорите все повече гледат нормата на печалба и избягват дружествата със загуби. Големите технологични имена имат много кеш и не се притесняват да придобиват фирми, за да ги интегрират в продуктовата си гама.
Какви технологични IPO чакаме?
Най-очакваните публични предлагания през тази година са на Dropbox, Snap и Spotify заради популярността на тези марки и голямата им клиентска база. Това ще е достатъчно, за да наберат капитал с успех, а вероятно и да се представят добре на вторичния пазар през годината. Те са подходящи за пример как е необходимо да се подхожда при инвестиране в технологичния сектор и най-вече как да се избегнат най-рисковите акции.
Към заявките за публичност трябва да добавим и някои „екзотични“ компании. Например, ще видим на пазара новинарския сайт BuzzFeed, компанията за лични финанси Credit Karma, доставчика на хранителни продукти Instacart, фирмата за онлайн разплащания Stripe и вероятно Uber, така че материал за размисъл няма да липсва.
Подготовка за предстоящите листвания
Dropbox предоставя cloud услуги – пазар, който се очаква да расте с по 30% през тази и следващата година. Конкуренцията в сектора обаче е много силна и ще доведе до натиск надолу на маржовете на печалба след 5-6 години, когато темповете на растеж намалеят. Dropbox няма уникален продукт, но работи върху имплементирането на допълнителни възможности за своите клиенти. Тя може да се сравнява с други публични компании. Salesforce например се търгува 7 пъти над годишните си приходи, което означава, че Dropbox може да достигне оценка от 10 млрд. долара преди пазарът да я възприеме за прекалено скъпа акция.
Най-важно при оценка на IT-компания: Да се намери и използва подходящия показател за сравнение, който в момента е гледан от инвеститорите, твърди Цачев.
Snap – компанията вече е в последния етап от публичното си предлагане. Инвеститорите вероятно ще харесат увеличението на приходите й от седем пъти през миналата година. Тя стана известна със Snapchat, но вече се позиционира като компания за камери и хардуер, а не само като поредна чат програма. IPO-то е за 3 млрд. долара при оценка между 20 и 25 млрд. за цялата компания. Въпросът е дали инвеститорите ще гледат само фантастичния растеж, или ще се притеснят от факта, че компанията планира големи инвестиции, харчи прекалено много пари и дължи още повече. Snapchat успява да привлече потребителите с всеки нов продукт и услуга. Решението за инвестиция се свежда до това дали тя да се купи в очакване на още растеж на приходите и положителен паричен поток. Оценката на компанията трябва да се направи след прогнози кога тя ще генерира положителен паричен поток и кога ще има забавяне на растежа. Защото в този момент акцията й ще се търгува на много по-ниски коефициенти за оценка и ако тя не прави достатъчно печалби и приходи, тогава цената й ще бъде много надолу. Дори може да не излезе на печалба, както това се случва с Twitter.
Дългосрочната инвестиция в IT-компания трябва да се ръководи от прогнозите и движението на паричните потоци. Новите продукти и услуги водят до промяна на трендовете на приходите и печалбите, което влияе на оценката, допълва консултантът на "Елана".
Spotify – компанията за стрийминг на музика също е интересна за инвеститорите с популярната си услуга. Конкуренцията на Apple и на другите големи обаче е сериозна и приходите й не растат толкова силно, за да впечатлят пазара. Финансовото състояние на компанията също е притеснително: Spotify има много дългове и негативен паричен поток, което я прави доста рискова инвестиция след публичното предлагане. Проблем може да се окаже липсата на споразумения със звукозаписните компании, на които от съществуването си до сега е платила 5 млрд. долара за лицензи. Ако не се договори с тях, компанията просто ще изчезне. Слуховете на пазара са, че Spotify може да отложи публичното си предлагане най-рано за 2018 г. Огромната задлъжнялост на компанията я прави много неатрактивна за придобиване дори и от големи играчи като Microsoft, Facebook или Google.