В Силициевата долина има схващане, че технологичните стартъпи е по-добре да останат частни възможно най-дълго. Защо визионерите основатели да отговарят пред нетърпеливи публични инвеститори? По-добре е да запазят контрола в свои ръце.
Изглежда, че Даниел Ек, основателят на музикалната стрийминг услуга Spotify, също може да се изкуши от същото, пише в свой анализ Bloomberg. TechCrunch твърди, че Spotify обмисля отлагането на своето първично публично предлагане, очаквано през тази година, до 2018 г. Допълнителното време ще помогне на бързо развиващата се компания, която все още е на загуба, да подобри маржовете си, посочва уебсайтът.
Ако е вярно, това не предвещава нищо добро.
Spotify се справя добре с това да запази преднината си пред Apple Music откакто последната стартира в средата на 2015 г. Първо Spotify набра 1 млрд. долара конвертируем дълг преди година от фондовете за дялово участие TPG Growth и Dragoneer Investment Group, както и от други инвеститори. Всичко това обаче беше свързано с конкретни изисквания относно времето на IPO-то, което забави листването и предложи на фондовете по-изгодна сделка.
През първата година заемът имаше 5% лихва, така че Spotify има 50 млн. долара разходи за лихви, които ще трябва да плати. След това сумата се увеличава с 1 процентен пункт на всеки шест месеца до първичното публично предлагане, като може да достигне лимит от 10%. Така че Spotify ще дължи още 65 млн. долара, ако изчака още 12 месеца. Това не е малка сума, като се има предвид, че бюджетът на компанията за проучвания и развитие беше 143 млн. евро (153 млн. долара) през 2015 г.
Освен това, колкото по-дълго Spotify отлага IPO-то си, толкова повече акции ще трябва да даде на TPG и Dragoneer при листването си. Разбира се, ако стойността на компанията надхвърля това, което тя плаща като лихви и допълнителни разходи, тя ще може да се справи с отлагането. Но то ще си има цена.
Защо тогава стрийминг услугата изчаква? Може би има опасения, че когато стане публична, инвеститорите ще я смятат за еднорог, който не е показал път към печалбата, макар че настроенията могат да се променят, ако Snap успее да направи голямо IPO.
По-вероятно е отлагането да се дължи на провала на Spotify в опитите да финализира новите си лицензионни сделки с големите звукозаписни компании. Преговорите с тях текат от повече от година.
Spotify не може да стане публична, ако не е уредила договорите си с Univeral Music Group, Warner Music и Sony Corp., които контролират 80% от записаната музика в света. Представете си какво ще пише в секцията за рискове в проспекта ѝ: “Един от нашите доставчици може да спре доставките във всеки един момент”.
Това е голяма слабост за една стрийминг компания, особено такава, която няма толкова дълбоки джобове като Apple и Amazon. Компании като нея страдат от огромните разходи, които имат за лицензи. През последните три години Spotify плаща между 81 и 83% от приходите си предимно за такива такси. Въпреки 70-процентното увеличение на приходите през 2015 г., нетната печалба на компанията достигна 173 млн. евро.
Spotify расте бързо, но продължава да е на загуба заради лицензионнити такси. Има няколко начина това да се промени. Очевидно е, че единият е чрез по-добри сделки със звукозаписните компании. Може и да се намалят разходите за проучвания и развитие, маркетинг и инфраструктура, но това не е добър вариант за компания, която иска да бъде технологичен гигант. Това е особено важно, ако иска да диверсифицира и разшири бизнеса си. Изграждането на бъдещата версия на Spotify ще отнеме години, като се има предвид олигопола на звукозаписните компании.