IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Как битката между Uber и Lyft стана политическа

По-малката компания за споделени пътувания за първи път изпревари конкурента си по брой дневни сваляния на приложението

13:04 | 31.01.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Илюстрация: TechCrunch</em></p>

Илюстрация: TechCrunch

За периода от 36 часа, в които президентът Доналд Тръмп подписа своя указ за ограничаване на имиграцията от седем страни и временното спиране на тази мярка от съда в Ню Йорк, съперничеството между двете най-големи американски технологични компании за споделени пътувания Uber и Lyft внезапно стана политическо.

До голяма степен в резултат на решението на своя главен изпълнителен директор Травис Каланик да стане съветник на Тръмп, Uber е изправена пред бунт в социалните медии, въпреки че изглежда, че точно тази компания прави повече в подкрепа на шофьорите си, засегнати от новите правила, отколкото Lyft, пише в свой анализ CNBC.

В политизираната Америка на Тръмп марките попадат в бързо развиваща се политическа криза и са принудени бързо да заемат страна. Заповедта на Тръмп спря приема на всички бежанци за 120 дни и на сирийските бежанци за неопределено време. Тя също така блокира възможността на хора от Сирия, Ирак, Иран, Судан, Сомалия, Либия и Йемен да влизат в САЩ в продължение на 90 дни. 

В часовете след подписването на документа и изясняването на съдържанието му технологичните компании, които наемат много имигранти чрез визи от типа H-1B, бяха принудени публично да отговорят на мярката.

За Uber и Lyft, които вече се съревновават за потребители с почти идентични услуги в редица градове с анти-Тръмп настроения, последиците от техните политически изявления бяха непосредствено очевидни. До събота вечерта хаштагът #DeleteUber се превърна в сериозен тренд в Twitter.

В същото време Lyft бе изтъкван като лесна алтернатива на Uber и възхваляван заради дарението от 1 млн. долара на Американския съюз за граждански свободи – организацията, която се пребори за временната съдебна забрана.

Протестът бе породен от факта, че Uber се възползва от протеста на таксиметровите компании в Ню Йорк срещу решението на администрацията на Тръмп и в продължение на 1 час, в който летище "Джон Ф. Кенеди" не бе обслужвано от таксита, изпращаше коли, за да поеме пристигащите и заминаващите.

Малко след обяд в събота - по-малко от 10 часа, след като Тръмп е подписал указа, Uber пояснява пред BuzzFeed, че около десетина негови служители могат да бъдат засегнати от спорното предложение, като компанията ще им предложи подкрепа, включително и правна помощ. Травис Каланик, изпълнителният директор на гиганта, който се съгласи да стане икономически консултант на Тръмп, с което предизвика протести извън седалището на Uber в Сан Франциско, изпраща имейл до персонала в 13:20 часа.

Ако някой шофьор на Uber е извън страната и не успее да влезе отново в резултат на указа, Uber ще компенсира този водач „про боно“, „за да помогне за смекчаване на част от финансовия стрес и усложненията, като компанията ще  подкрепи и неговото семейство“.

Uber често има несъгласия с властите по целия свят, пише Каланик, добавяйки, че е постигала промени, когато в някои случаи се съпротивлява, а в други „побеждава отвътре чрез убеждаване и аргументи". Той обещава, че указът, станал известен в социалните мрежи с хаштага #MuslimBan, е „въпрос, който ще повдигна този петък, когато отида до Вашингтон за първата среща на икономическата консултантска група с президента Тръмп".

Пет часа по-късно съоснователят на Lyft също пише имейл до служителите. 

Това, което се набива на очи при сравнение на изявленията: Uber има желание да сътрудничи с Тръмп. Lyft е „твърдо против" действията на президента.

Uber реагира по-бързо на заповедта на Тръмп, като се фокусира върху това как компанията може да помогне на своите служители. Lyft отговори по-късно - без да включва някои от обещанията на Uber, но добавяйки, че е твърдо против забраната за прием на бежанци. 

Мениджърите на Lyft директно осъдиха заповедта на Тръмп като „обратната на Lyft и на основните ценности на нашата нация". (Тук трябва да отбележим, че технологичният милиардер и съветник на Тръмп Питър Тийл е инвеститор в Lyft, който публично разкритикува Uber за становището ѝ).

Докато изявлението на Каланик е едно от най-силните, изказани от изпълнителните директори на технологични компании, в него няма директна критика към Тръмп. Вместо това Каланик каза: „Каквато и да е вашата позиция, моля да имате предвид, че винаги съм вярвал в принципната конфронтация и никога не съм се боял (може би това да ми е навредило) от битката за това, което е правилно".

Каланик публикува съобщението до персонала си и в профила си във Facebook с надпис „Защитаваме това, което е правилно“.

И сякаш това не бе достатъчно, та Uber отмени повишението на цените при маршрути в близост до летище JFK в Ню Йорк, след като таксиметровите шофьори там преустановиха работа, за да се присъединят към анти-Тръмп протестите. За някои хора този ход се превърна в начин за подбиване на протеста на таксиметровите шофьори, много от които са мюсюлмани и имигранти, задържайки цените ниски. По това време хаштагът #DeleteUber започна да става тенденция в Twitter.

Само след няколко часа Uber се извини за това. 

„Ние съжаляваме за объркването, предизвикано от нашия по-ранен туит – не беше предвидено да подкопаваме протеста", казва Uber пред BuzzFeed в изявление. „Ние искахме хората да знаят, че може да използват Uber, за да стигнат до и от летище JFK на нормални цени, особено тази вечер".

В неделя сутринта Lyft изпрати на потребителите си имейл, в който повтори своята позиция и отбеляза, че ще дари 1 млн. долара на Американския съюз за граждански свободи, „за да защити той нашата конституция".

В същото време Uber изработи помирителен отговор към свои шофьори, които отбелязват, че желанието на компанията да си сътрудничи с Тръмп е причина за изтриването на приложението от тяхна страна. „Ние споделяме загрижеността ви, че тази забрана ще се отрази на много хиляди невинни хора", пише в изявлението, като се дава линк към пълното изказване на Каланик. 

Позицията на Каланик като съветник на президента е причинила и вътрешни напрежения в компанията. В събота, след като изпълнителният директор е изпратил писмото си до своите служители, разработчик на софтуер е заявил в гневен отговор, че Каланик трябва да подаде оставка от консултативната група на Тръмп и изрично да критикува президента.

През миналата седмица пък Business Insider публикува части от вътрешнофирмен имейл, в който главният технологичен директор на Uber нарича Тръмп „жалък човек".

В крайна сметка политическото противопоставяне от последните часове даде и резултат. Според данни на анализаторската компания App Annie в неделя Lyft e отчела най-добрия си ден в историята. За първи път тогава приложението ѝ е било по-сваляно от това на Uber в САЩ. Дневните сваляния на приложението на Lyft са се удвоили спрямо броя им преди две седмици. 

В класацията за най-популярни безплатни приложения в App Store на Apple в понеделник Lyft се изстреля на 4-то място, минавайки Uber, която е на 13-то място. 

Според TechCrunch това представлява огромен скок за последните три дни. Анализаторската компания Sensor Tower изчислява, че свалянията на Lyft за iOS в САЩ за периода 28-29 януари са били общо 98 хил. спрямо 55 хил. сваляния за предходния уикенд, което е ръст от 78%.

Важно е обаче да се отбележи, че скокът в свалянията на Lyft не е показателен за ръст на клиентите, използващи услугата вместо тази на Uber. И докато скокът в популярността на Lyft е добър знак за компанията, не е ясно дали това ще е трайна тенденция или временен отговор на анти-Uber настроенията.

Uber остава най-популярното приложение за споделено пътуване в САЩ, като твърди, че държи до 87% пазарен дял в някои американски градове, докато Lyft расте по-бавно в цялата страна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:05 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още