- През август Facebook отстрани журналистите, които подбираха „Актуалните“ новини в услугата ѝ. Скоро след това в услугата започнаха да се появяват все повече фалшиви новини. Решението за премахването на хората дойде след оплаквания, че журналистите нарочно не са показвали новини за консерваторите в САЩ. Всичко това предизвика огромна дискусия. Реакцията на компанията беше да покаже, че е независима и е готова да предостави нужния баланс. Вместо това се стигна до появата на множество безполезни и фалшиви новини.
- През септември Facebook премахна култова снимка от войната във Виетнам, защото нарушава условията за ползване на услугата. Когато потребителите възнегодуваха, платформата върна фотографията и промени своите политики.
- През ноември в статия в New York Times Facebook беше обвинена, че е разработила инструмент, който ще помогне на китайските власти да цензурират информацията в списъка с новини – циничен начин, по който социалната мрежа се опитва да навлезе в азиатската страна. Няма нужда да обясняваме защо това не е добра новина, допълва Mashable в анализа си.
- През 2016 г. Facebook позволи напълно „фалшиви новини“ да достигнат до милиони хора. Недоброжелатели разбраха, че могат да спечелят от фабрикуването на истории в полза на Доналд Тръмп, докато вредят на Хилари Клинтън, а Facebook им даде платформа за всичко това. Смята се, че всичко това се е отразило на изборите за президент на САЩ през ноември. Facebook започна да работи с трети страни, които да проверяват информацията – ход, който беше по-скоро „след дъжд качулка“.
Възможност за растеж
Всички тези проблеми очертаха една основна идея: Facebook иска да е продукт за всички. Тя има над 1 млрд. потребители, но социалната мрежа знае, че има още 6 млрд., до които иска да достигне.
Free Basics е една част от плана ѝ да се добере до тях. Игрите, които играе със списъка с новини – създавайки хаос, измъквайки се от отговорност и отговаряйки неясно на критиките, са друга част от стратегията.
Никога досега не е имало комуникационен инструмент като Facebook, а компанията съвсем естествено възнамерява да расте още и още. Няма спор, че тя има и добра страна и може да бъде влиятелна и в този план. На фона на всички тези проблеми през годината, тя използва изкуствен интелект, чрез който да описва снимки за слепи хора например.
Но представянето на Facebook през годината ни научи на нещо и то е, че влиянието на социалната мрежа трябва да бъде непрестанно гледано под лупа, тъй като потенциалът за нанасянето на вреди е не по-малко голям.
преди 7 години По какви измерими критерии съдите, че Фейсбук е лошия герой на 2016 г.?Намалели са потребителите? Намалели са приходите?И на какво основание критикувате и изисквате от Фейсбук?Задължени ли сте да го ползвате? Плащате ли, за да го ползвате?Не!Какво тогава искате? Впрочем аз нямам профил във Фейсбук и съм влизал в чужди профили по-малко от 10 пъти общо. Т.е. позицията ми е по въпроса е принципна - след като ползваш нещо безплатно, нямаш право да го критикуваш. Имаш право единствено да не го ползваш! отговор Сигнализирай за неуместен коментар