Един добре функциониращ пазар на първични публични предлагания (IPO) се нуждае от две неща - компании, които са готови и имат желание да станат публични, и инвеститори, които искат да купят нови акции. Въпреки че Силициевата долина реагира на избора на Доналд Тръмп за президент на САЩ, разкривайки редица опасения, технологичните компании, които планират листване на борсата, имат милиарди причини да продължат по пътеката, която са си начертали, докато Тръмп се настанява на президентския пост, пише в свой анализ Bloomberg.
След забавянето на пазара на IPO-та през 2016 г. (най-бавният темп след рецесията), броят на компаниите, които ще бъдат готови да станат публични през следващата година, нараства.
Snapchat, която наскоро се преименува на Snap, е подала, макар и без да го обяви публично, проспект за IPO, твърдят трима източници, запознати с въпроса. По-малки, частни компании, като доставчика на хранителни продукти Blue Apron, са започнали да водят преговори с банки, докато фирми, като разработчика на базиран в облака софтуер MuleSoft, са избрали кой да им помогне с публичното предлагане, посочват двама източници, запознати с плановете ѝ.
Нито една по-ключова компания, която се е насочила към IPO, не се е отказала от него заради Тръмп, твърдят източниците на Bloomberg. Ако някоя от тези фирми може да ускори процеса, така че да се листне преди Тръмп да вземе някакви политически решения, това може да притесни инвеститорите, твърди Лиз Байер, основател на Class V Group.
Едно от обещанията, които Тръмп направи в рамките на кампанията си, е да намали корпоративния данък от 35 на 15 на сто. Ако това се случи, то ще е “в полза на малките и средни компании, каквито са технологичните, насочващи се към IPO”, твърди Кейтлийн Смит, директор на Renaissance Capital.
Ако те са готови да изчакат промените в ерата на Тръмп, компаниите, които базират IPO-то си на 35-процентния корпоративен данък, могат да очакват по-големи резултати.
Как се справят капиталовите инвеститори може би ще има най-голямо влияние върху това дали IPO машината ще продължи да изкарва нови публични компании.
“Не смятам, че изборът на Тръмп е панацея за технологичните първични публични предлагания”, твърди Байер. “Трудно е да се каже как изборът на Доналд може да не създаде волатилност”.
Това е така, защото единственото сигурно нещо за Тръмп до момента е, че никога не се знае какво ще поднесе. Ако инвеститорите смятат, че е необходимо да избегнат риска, акциите на току-що листнати компании ще са по-трудни за продажба. Те нямат история на борсата, компаниите обикновено са млади и се опитват да накарат акционерите да заложат на растежа, а не толкова на стабилна печалба. Тази динамика накара част от компаниите да се откажат от IPO по-рано тази година, на фона на опасенията за китайската икономика и заради проблемите на кредитните пазари.
И все пак, ако Тръмп успее да създаде балансиран кабинет и не провежда хаотичните политики, за които намекна по време на предизборната си кампания, инвеститорите могат да останат спокойни, твърди Байер.
Технологичните стартъпи, които станаха публични през 2016 г., се представят добре. Тези 24 компании записаха ръст от над 35%, което е доста над 9-те %, на които се радват технологичните компании в индекса S&P 500.
Според Смит от Renaissance Capital почти на почти всяка компания “съветниците са ѝ казали, че трябва да се подготви и да излезе на борсата през 2017 г.”.