Броят на хората, използващи мобилните си устройства за разплащане, се е утроил за година. Това показват резултатите от проучване на Visa.
Проучването е проведено от агенция Populus по поръчка на платежната компания в периода август – септември 2016 г. Анкетирани са близо 37 хил. души в 19 страни - Австрия, Белгия, Великобритания, Германия, Дания, Израел, Ирландия, Испания, Италия, Норвегия, Полша, Румъния, Словения, Турция, Финландия, Франция, Холандия, Швеция, Швейцария.
54% от запитаните редовно използват мобилните си устройства за разплащане на стоки и услуги, като този процент е три пъти по-висок в сравнение с 2015 г. (18%), когато проучването е проведено за първи път.
Само преди една година 38% от анкетираните европейски граждани са казали, че никога не са използвали мобилно устройство за разплащане, докато през 2016 година този дял пада на едва 12%.
Отношението към мобилните разплащания се е променило през последната година, тъй като потребителите все повече приемат използването на мобилни устройства.
Данните разкриват, че 35% от анкетираните европейци се разплащат през своите смартфони, 32% се разплащат с аксесоари например тип смарт часовници (wearables), а 28% - през таблети.
Удобството е основната причина за 64% от потребителите на мобилни разплащания да избират мобилен портфейл, уеб базиран портфейл и плащане с карта на сайтове, които запомнят данните.
55% споделят, че са доволни, защото могат да носят в себе си по-малко пари в брой.
Средно 54% от населението на 19-те държави, участвали в проучването, ползват мобилни разплащания. Страните, в които се наблюдава най-голяма употреба, са Турция (74%), Норвегия (71%), Дания (71%), Словения (38%) и Германия (33%).
Младежите на възраст между 18 и 24 г. са най-склонни да се разплащат дигитално през мобилните си устройства, показват данните – 87% от тази възрастова група са плащали през мобилно устройство или са използвали мобилно банкиране, като съотношението мъже – жени е абсолютно равно (1:1).
Най-често купуваните през мобилни устройства стоки и услуги включват погасяване на задължения за домакинството (53%), закупуване на билети за автобус и влак (47%), стоки на висока стойност като почивки и мебели (44%), храна за вкъщи (40%), музика, телевизионни предавания и филми (36%).
Потребителите на мобилни разплащания са склонни да закупуват през мобилното си устройство и стоки с висока стойност. Проучването разкрива още, че 59% от европейските граждани превеждат пари на приятели и роднини.
Потребителите най-често разглеждат изложените стоки в магазина, тъй като предпочитат да ги видят с очите си, преди да ги купят онлайн (75%), а посещението на магазина е важно за всички възрастови групи, независимо дали ще купят продукта оттам или онлайн, сочат данните на Visa.
71% от потребителите на мобилни разплащания използват поне един вид дигитален портфейл, а 47% от потребителите на уеб базираните портфейли избират като основен начин на плащане своята дебитна карта. Когато използват мобилно устройство, потребителите на мобилни устройства в Европа често се разплащат през уеб браузъри – 67% плащат през уебсайт, 63% - през приложения, а 47% - на място в магазина.
Над 40% от анкетираните редовно проверяват баланса по сметките си онлайн или чрез приложение на банката. Това число се повишава до 53% за потребителите на мобилни разплащания.
За да преведат пари на приятели и роднини, 45% от всички респонденти са използвали мобилното си устройство, а процентът се повишава до 59% за потребителите на мобилни разплащания. Използването на мобилно банкиране нараства във всички възрастови групи, става ясно още от проучването.
Основните фактори, които спират някои от потребителите да използват дигитални разплащания, са страх от измами и съображения за сигурност (65%).
55% не виждат основателна причина да променят начина на разплащане, а 51% имат опасения за сигурността на личните данни (51%).
Една четвърт от анкетираните (24%), които не са потребители на мобилни разплащания, посочват, че недостатъчното разбиране на технологията е било основната пречка да преминат към този тип разплащане.
37% отчитат като предимство възможността да проследяват разходите си и смятат, че сигурността и безопасността са предимствата на услугите, свързани с дигиталния портфейл.
„Съществува ясна връзка между настоящата употреба на безконтактни карти и интереса към мобилните разплащания в бъдеще. От въвеждането й в Европа през 2007 г. безконтактната технология е все по-припознавана от потребителите като бързо, удобно и сигурно средство за разплащане, което се превърна в новата норма на разплащанията в цяла Европа“, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.
Популярността на безконтактните карти се е повишила значително спрямо 2015 г. – 52% от респондентите използват безконтактни карти в ежедневието си за закупуване на стоки и услуги – нарастване в сравнение с 36% през 2015 г.
Този ръст в употребата обхваща всички възрастови групи. Потребителите на безконтактни разплащания са по-склонни да използват мобилно устройство като начин на разплащане в сравнение с анкетираните, които не използват безконтактни карти (52% използват безконтактни карти, а 32% от анкетираните не ги ползват).